Eerste LNG-binnenvaartschip in de vaart genomen

Eerste LNG-binnenvaartschip in de vaart genomen

26-06-2014 07:15 | Door: Redactie DuurzaamBedrijfsleven.nl

 

’s Werelds eerste omgebouwde binnenvaartschip op vloeibaar aardgas is in gebruik genomen door binnenvaartbedrijf Danser Group. 

Een forse CO2-reductie, geen fijnstof-uitstoot en lage brandstofkosten: de Eiger-Nordwand is een van de meest duurzame binnenvaartschepen ter wereld. De oude, vervuilende gasolieaandrijving werd vervangen door een nieuwe LNG-motor. LNG is ook nog eens een veel goedkopere brandstof. Van tekentafel tot oplevering duurde de verbouwing 2,5 jaar.

De nieuwe motoren geleverd door scheepsmotorenproducent Wärtsilä zijn van een zogeheten dual-fuel type. Ze draaien op zowel dieselolie, gasolie als LNG. Het vloeibare gas zit opgeslagen in een grote tank van 60 kubieke meter, waar het op -162 graden Celsius wordt gekoeld zodat het vloeibaar blijft.

Een belangrijke voorwaarde voor het gebruiken voor de milieuvriendelijke brandstof is de mogelijkheid om te tank vol te gooien. De LNG-tak van GDF Suez zorgde hiervoor met een tankwagen in de haven van Rotterdam. Vooralsnog is dat de enige manier op het schip van Danser te bevoorraden. GDF-Suez werkt aan een permanente LNG-infrastructuur voor de scheepvaart, met bunkerfaciliteiten, tussenopslag en overslagmogelijkheden. Het bedrijf is de grootste importeur van vloeibaar aardgas in Europa.

 

Regels

 

Met de nieuwe uitstootnormen op de Noordzee en voor de binnenvaart vanaf 2015 en 2016 is het duurzamere schip een logische stap. Het schip stoot 90 procent minder vervuilende stikstof- en zwaveloxides uit dan gasoliegestookte schepen, en 40 procent minder CO2. Niet alleen binnenvaartschepen schakelen over op LNG, de eerste sleepboot is al in de vaart en twee containerschepen komen in 2016.

In 2012 is het Nationaal LNG Platform opgericht, dat initiatieven ondersteunt om vloeibaar aardgas te introduceren in de keten. Het Platform wil in 2015 tenminste 50 binnenvaartschepen, 50 zeeschepen en 500 trucks op LNG hebben rijden. Gezien het tempo is het onzeker of die zogenaamde 50-50-500-doelstelling haalbaar is.

Bron: Danser, Wärtsilä, engineeringnet | foto: 1banaan via Flickr

Word nu Free Member: gratis nieuwsbrief en online toegang tot meer nieuws en achtergronden.

Door: Redactie DuurzaamBedrijfsleven.nl

Elke dag selecteert de redactie van DuurzaamBedrijfsleven.nl het belangrijkste duurzame nieuws voor het bedrijfsleven. We schrijven korte, puntige artikelen over de nieuwste mogelijkheden in duurzaam ondernemen.



Onze Premium Partners

Nieuws over logistiek en transport

De sectorpagina logistiek en transport belicht duurzame ontwikkelingen voor transportbedrijven en logistieke ondernemingen. Vervoer via de weg, via de scheepvaart, de binnenvaart of over het spoor, tal van innovaties zorgen voor efficiëntere logistieke processen en schone, groene transportstromen.

Het Subsidie ABC voor ondernemers
Sector Transport & Logistiek