Verbruik biobrandstof neemt onverwacht af

Verbruik biobrandstof neemt onverwacht af

25-07-2014 11:43 | Door: Redactie DuurzaamBedrijfsleven.nl

Het verbruik van biobrandstof in de Nederlandse transportsector is in 2013 afgenomen. Door politieke onzekerheid is in heel Europa een daling zichtbaar.

Het verbruik van alle biobrandstoffen in Nederland – bestaande uit bio-ethanol, biodiesel en biogas – daalde in 2013 van 334.790 toe (ton olie-equivalent) naar 319.528 toe. Dat is een daling van 4,6 procent. In heel Europa nam het gebruik met 6,8 procent af.

Dat blijkt uit een rapport van EurObserv’ER, een Frans onderzoeksbureau voor hernieuwbare energie, op basis van cijfers van Eurostat.

 

Europees beleid

 

De daling is de eerste sinds de start van Europees beleid in 2003 om het gebruik van biobrandstoffen te stimuleren. In 2020 moet 10 procent van alle energie in de Europese transportsector duurzaam zijn. Hoewel elektrisch vervoer een middel is om dit doel in te vullen, zullen biobrandstoffen het leeuwendeel voor hun rekening moeten nemen.

Het totale aandeel van hernieuwbare bronnen in de Europese transportbrandstoffen was 5,1 procent in 2012.

 

Eerste, tweede en derde generatie

 

Politieke onzekerheid is de voornaamste oorzaak van de daling. Al ruim twee jaar debatteren Europese lidstaten over de bijeffecten van biobrandstoffen en het aanpassen van beleid daarop.

Een belangrijk knelpunt in de productie van biobrandstoffen is indirect land use change (ILUC). Dat betekent dat gebruik van land wordt veranderd ten gunste van gewassen die dienen als biobrandstof. Denk aan regenwoud dat wordt gekapt voor de teelt van soja of suikerriet. Door ILUC kunnen er juist meer broeikasgassen vrijkomen. In bomen zit veel CO2 opgeslagen.

Een ander risico schuilt in de zogeheten eerste generatie biobrandstoffen. Eerste generatie biobrandstoffen, zoals mais en suikerriet, concurreren met de wereldwijde voedselvoorziening.

Tweede en derde generatie biobrandstoffen zijn in ontwikkeling om deze problemen te ondervangen. Deze brandstoffen gebruiken bijvoorbeeld algen of het oneetbare afval van gewassen – grondstoffen die niet concurreren met bestaande landbouwgrond en voedsel.

 

Nog geen oplossing

 

Brussel debatteert intussen over de juiste definitie van ILUC, over minimum en maximum percentages van eerste generatie biobrandstoffen in de totale mix, en het juiste beleid om de ontwikkeling van de tweede en derde generatie te stimuleren.

Voorlopig is een oplossing nog niet in zicht. De Europese Raad wil in ieder geval een limiet van 7 procent op het gebruik van eerste generatie biobrandstoffen. Het nieuwe Europese Parlement moet nog stemmen over het voorstel.

Foto: Gordon Robertson via Flickr

Word nu Free Member en ontvang GRATIS 2x per week een nieuwsbrief met de belangrijkste duurzame ontwikkelingen. En download ook nog eens GRATIS al onze infographics. 

Door: Redactie DuurzaamBedrijfsleven.nl

Elke dag selecteert de redactie van DuurzaamBedrijfsleven.nl het belangrijkste duurzame nieuws voor het bedrijfsleven. We schrijven korte, puntige artikelen over de nieuwste mogelijkheden in duurzaam ondernemen.



Onze Premium Partners

Nieuws over logistiek en transport

De sectorpagina logistiek en transport belicht duurzame ontwikkelingen voor transportbedrijven en logistieke ondernemingen. Vervoer via de weg, via de scheepvaart, de binnenvaart of over het spoor, tal van innovaties zorgen voor efficiëntere logistieke processen en schone, groene transportstromen.

Het Subsidie ABC voor ondernemers
Sector Transport & Logistiek