23-12-2014 16:00 | Door: Redactie DuurzaamBedrijfsleven.nl

Vijf initiatieven ontvangen samen € 2,2 mln voor projecten die de duurzame transitie in het Rotterdamse havengebied versnellen.

Het bedrag komt uit een stimuleringsregeling van het Havenbedrijf Rotterdam en koepelorganisatie Deltalinqs. De organisaties hebben de voorstellen beoordeeld op hun bijdrage aan het vergroten van ketenefficiëntie en het schoner maken van transport. De vijf initiatieven zijn:

Greenpoint MS

GreenPoint Marine Services maakt overslag voor tankschepen duurzamer en veiliger. Via een ponton worden schadelijke vluchtige organische stoffen die vrijkomen bij het ontgassen van schepen, opgevangen en verwerkt. Met de nieuwe VaporSol gewastechnologie verwerkt Greenpoint deze schadelijke stoffen tot herbruikbare chemicaliën.

Biolat

EMO, DAP Barging, NEMAG en River Basin Energy Nederland willen grote hoeveelheden ‘biocoal’, een vaste brandstof uit biomassa, per binnenvaart naar het Nederlandse en Duitse achterland brengen. Binnen het Biolat-project zetten zij een terminal op voor het grootschalig ontvangen, lossen, opslaan en transporteren van vaste biomassa in de haven van Rotterdam.

Dora

Het project Dora herstructureert het achterlandvervoer van HTS en DistriRail van en naar Rotterdam. De organisatie heeft daarvoor draaischijven voor water en spoor opgezet in Gorinchem en in Duisburg. Bundeling van de goederenstromen voor achterlandlocaties vindt op de draaischijven plaats.

Direct Intermodaal distributieplatform

Samskip en FrugiVenta hebben een concept ontwikkeld voor de levering aan supermarkten in Engeland. Ze voegen lading samen in Rotterdam en beogen directe levering van volle ladingen via verbindingen aan retailers in Engeland. Het uiteindelijke doel is de opzet van een gezamenlijke consolidatie- en overslagloods.

Intermodale Wissellaadbakken

Neele Transport en Kamps Transport gaan wissellaadbakken inzetten voor de Zuid Duitse markt. De laadbakken, die zich makkelijk laten scheiden van het draagvoertuig, zijn de basis voor de spoorverbinding tussen Rotterdam en München. Met de bakken wordt het achterlandvervoer over de weg verminderd en kunnen de transporteurs toch aan de kwaliteitseisen van de klanten voldoen tegen het bestaande tariefniveau.

In een eerdere tenderperiode van het havenbedrijf en Deltalinqs stond efficiencyverbetering centraal. United Austria CO2nnection, de Freightforwarder en de Vouwcontainer ontvingen samen € 650.000 euro.

Bron: Havenbedrijf Rotterdam | Foto: kees torn, via Flickr