09-02-2015 10:33 | Door: Erik Verheggen

Het Cluster Agrologistiek Westland, terminalbouwer CargoBeamer en Ballast Nedam doen onderzoek naar een innovatieve terminal voor het Westland.

Met de Cargobeamer is het mogelijk om vrachtwagentrailers en opleggers, zonder technische aanpassingen of containerkranen, efficiënt uit te wisselen tussen de weg en het spoor. De drie partijen hebben een intentieovereenkomst ondertekend.

CO2-uitstoot

Goederenvervoer over lange afstanden per spoor is sneller en veroorzaakt minder CO2-uitstoot dan wegtransport. De reductie van CO2-uitstoot kan oplopen tot 70 procent en de energiebesparing tot 60 procent, zo melden de betrokken partijen.

[caption id="attachment_74832" align="alignleft" width="350"] Cargobeamer Terminal[/caption]

De modulaire terminaltechniek van CargoBeamer kan meegroeien met de gevraagde capaciteit. Dit maakt het mogelijk om een zeer grote groep vrachtverkeer, die nu is aangewezen op de weg, per spoor te gaan vervoeren.

Snel

Snel en energiezuinig transport zijn belangrijke voorwaarden voor de distributie van versproducten uit het Westland. De agrologistieke dienstverleners in het Westland transporteren veelal gekoelde producten, met een beperkte houdbaarheid.

Vooral Duitsland, Oost-Europa en Groot-Brittannië vormen een belangrijke afzetmarkt voor de producten uit het tuinbouwhart van Nederland. Daarmee is ook de bereikbaarheid van de regio van groot belang. Een CargoBeamer-terminal kan de dagelijkse stroom van vrachtverkeer van en naar het Westland terugdringen en de verkeersdruk in de regio Rotterdam verminderen.

Bron: Ballast Nedam | foto: Cargobeamer