Stena Line op methanol tussen Gotenburg en Kiel 

Stena Line op methanol tussen Gotenburg en Kiel 

18-02-2015 14:30 | Door: Erik Verheggen

De 240 meter lange Stena Germanica krijgt een opfrisbeurt en vaart binnenkort op methanol in plaats van scheepsbrandstof. 

Stena Line bouwt het schip, dat 1.500 passagiers kan vervoeren, daarvoor om. De Stena Germanica dateert uit 2001 en vaart tussen de Noord-Duitse stad Kiel en het Zweedse Gotenborg. De operatie kost € 22 mln. Het Finse bedrijf Wärtsilä heeft een conversiekit gemaakt voor de 32.000 PK sterke motoren van de Germanica.

 

Methanol

 

De veerdienst ziet in methanol een brandstof met vergelijkbare milieuvoordelen als LNG. Maar methanol heeft geen ingewikkelde logistiek nodig omdat het onder normale condities vloeibaar is. Stena wil methanol gaan gebruiken die is gemaakt van aardgas, kolen, biomassa of CO2.

De veerboten op methanol doen nog niet hun intrede op de Nederlandse lijnen van Stena Line. Voor de Stena Transit en de Stena Transporter, die tussen Hoek van Holland en het Britse Killingholme varen, heeft Stena Line een gesloten systeem van gaswassers aangeschaft. Deze schepen blijven voorlopig op bunkerolie varen.

Bron: Ship & Bunker, Motorship.com | Foto: Blondinrikard Fröberg, via Flickr Creative Commons (Cropped by Duurzaambedrijfsleven)

Word nu Free Member: gratis nieuwsbrief en online toegang tot meer nieuws en achtergronden.

Door: Erik Verheggen

Hoofdredacteur DuurzaamBedrijfsleven Media. Volgt alles wat te maken heeft met grondstofgebruik en de circulaire economie. Altijd op zoek naar sector-overstijgende oplossingen.



Onze Premium Partners

Nieuws over logistiek en transport

De sectorpagina logistiek en transport belicht duurzame ontwikkelingen voor transportbedrijven en logistieke ondernemingen. Vervoer via de weg, via de scheepvaart, de binnenvaart of over het spoor, tal van innovaties zorgen voor efficiëntere logistieke processen en schone, groene transportstromen.

Het Subsidie ABC voor ondernemers
Sector Transport & Logistiek