24-02-2015 08:33 | Door: Erik Verheggen

Vervoer per spoor en over het water is duurzamer dan wegtransport. Overstappen naar een andere modaliteit loont, als een bedrijf het maar slim aanpakt. DuurzaamBedrijfsleven bekijkt vier voorbeelden.

 

Betuwelijn toch doorgetrokken

 

Vorige week werd bekend dat Duitsland na jaren van dralen de Betuwelijn doortrekt naar het Ruhrgebied. In 2013 reden 21.000 treinen over het tracé, dat nu nog eindigt bij de Duitse grens. Daarmee werden 1 miljoen vrachtwagenbewegingen vermeden. 80 procent van de treinen rop het traject rijdt op elektriciteit, goed voor een verbruik van 60.000 megawattuur per jaar. Vanaf dit jaar verwacht inkoopmaatschappij CIEBR van de betuweroute over te stappen op groene stroom.

 

Slimme terminal voor het Westland

 

Groenten uit het Westland vinden hun weg naar heel Europa. Vooral Duitsland, Groot-Brittannië en Oost-Europa zijn grootafnemers. De Cluster Agrologistiek Westland, terminalbouwer CargoBeamer en bouwbedrijf Ballast Nedam doen onderzoek naar een innovatieve terminal voor het Westland. Vrachtwagentrailers en opleggers moeten daarmee zonder technische aanpassingen of containerkranen kunnen worden uitgewisseld tussen de weg en het spoor. De reductie van CO2-uitstoot 70 procent bedragen en de energiebesparing 60 procent, zo melden de betrokken partijen.

 

Nutricia stapt over op binnenvaart

 

Nutricia maakt zijn transport efficiënter door over te stappen van vrachtwagens op binnenvaartschepen. Met de verschuiving naar transport over het water reduceert Nutricia de totale afstand die vrachtwagens afleggen jaarlijks met bijna 600.000 kilometer. Het is de grootste overstap naar de binnenvaart van de afgelopen jaren. Vervoer via het water is brandstofzuiniger dan vervoer in vrachtwagens. Het levert Nutricia bijna 25 procent CO2-reductie op.

 

Miljoenen voor verduurzaming haven

 

Havenbedrijf Rotterdam en koepelorganisatie Deltalinqs steken € 2,2 mln in projecten die de duurzame transitie in het Rotterdamse havengebied versnellen. Een deel van dat geld gaat naar Neele Transport en Kamps Transport. De transporteurs zetten wissellaadbakken in voor de Zuid-Duitse markt. De innovatieve laadbakken laten zich gemakkelijk scheiden van het draagvoertuig. Met de bakken wordt het achterlandvervoer over de weg verminderd terwijl de kwaliteit en de prijs op niveau blijven.

Foto: Roel Hemkes, creative commons (cropped by DuurzaamBedrijfsleven)