24-03-2015 09:59 | Door: Alwin Hendriks

Het Flex-tunnelsysteem van Van der Velden Marine Systems bespaart tot 10 procent brandstof voor binnenschepen. De eerste twee orders voor het innovatieve systeem zijn binnen.

De diepgang van binnenvaartschepen varieert sterk met de belading. Als een schip niet of nauwelijks vracht vervoert, is de watertoevoer naar de scheepschroeven vaak niet optimaal. Het uitklapbare Flex-tunnel systeem bestaat uit schermen, die de stroomlijn bij een lage belading en in ondiep water verbeteren.

Dankzij de Flex-tunnel varen zowel binnenvaart- als kustvaartschepen sneller en zijn ze beter te besturen. Bovendien bespaart het systeem tot 10 procent brandstof. Als het schip vervolgens zwaarder beladen is dan vouwen de schermen tegen de romp en hinderen ze de doorstroom niet.

Ecoliner

De eerste order voor het Flex-tunnelsysteem kwam voort uit een samenwerking met het Duitse Development Centre for Ship Technology and Transport Systems. Dit schip zal in de zomer van 2015 in de vaart worden genomen.

Van der Velden, een dochterbedrijf van Damen Shipyards, paste zijn systeem daarnaast toe op de Ecoliner van Damen. Dit binnenvaartschip op LNG is dankzij de Flex-tunnel en verschillende andere innovaties bijna een kwart zuiniger dan vergelijkbare schepen. 

Bekijk een filmpje over de Flex-tunnel.

 

Bron: Damen | Foto: Damen