26-03-2015 14:30 | Door: Thijs ten Brinck

Het Zwitserse technologieconcern ABB presenteert een vernieuwde versie van zijn elektrische scheepsaandrijving. Met het concept kunnen schepen toe met een kwart minder vermogen.

ABB heeft zijn Azipod-systeem voor elektrische scheepsaandrijving vernieuwd en uitgebreid. De nieuwste versie van de volledig draaibare scheepschroeven, is voorzien van een 45 procent efficiëntere elektromotor.

“Scheepseigenaren en bemanning vragen betrouwbare oplossingen, die de concurrentiepositie voor de bedrijven verbeteren”, zegt Peter Terwiesch, President Process Automation bij ABB. “De D-versie van onze bekende Azipod maakt de voordelen van elektrische voortstuwing bereikbaar voor een groter aantal schepen.”

De Azipod D is beschikbaar in vermogens van 1,6 tot 7 megawatt. Ten opzichte van directe mechanische aandrijving, is de traploos regelbare voortstuwing van ABB efficienter en vergt hij bovendien minder onderhoud.

Elektrische voortstuwing

De Azipod D is een doorontwikkeling van een systeem dat ABB in 1987 ontwikkelde. Honderden schepen, waaronder cruiseschepen en ijsbrekers, zijn inmiddels uitgerust met de scheepsaandrijving.

Rederijen zetten het concept ook veel in op schepen die via GPS zeer precies hun locatie op zee moeten vasthouden. De draaibare scheepsschroef stuurt het schip in die toepassing dynamisch bij, zodat het niet afdrijft met de golven of stromingen.

Bekijk een filmpje van ABB over de Azipod D.

Bron: ABB | Foto: ABB