13-04-2015 12:15 | Door: Erik Verheggen

Sierplanten moeten vervoerd worden in een gekoelde container. Transporteurs waren tot nu toe aangewezen op wegtransport, want vrachttreinen hebben geen stroom-aansluiting.

De gespecialiseerde spoorvervoerder Samskip van Dieren Multimode heeft nu een succesvolle proef gedaan met een dieselelektrische koelwagon voor sierplanten. De maximumtemperatuur in de container bedraagt 15 graden. De planten kwamen na een tocht van 17 uur heelhuids aan in de Zweedse plaats Helsingborg.

De pilot is een samenwerking met het Nederlandse bedrijf Noviflora, dat gespecialiseerd is in export van sierplanten naar Scandinavië. Volgens de betrokken partijen bespaart transport met de nieuwe koelwagon 65 procent CO2 ten opzichte van vervoer over de weg.

Modaliteiten

Het experiment is onderdeel van het Greenchainge-project, waarin overheden, het bedrijfsleven en onderzoekscentra samenwerken. Doel is om andere modaliteiten dan lucht- en wegtransport te vinden voor tuinbouwproducten. Dat moet in 2020 leiden tot een reductie van de CO2-uitstoot met 15 procent. Daarvoor moet 20 procent van het vervoer naar bestemmingen verder dan 800 kilometer per schip of trein plaatsvinden. 

Onder meer sierteeltorganisatie VGB en LTO Glaskracht Nederland, Wageningen UR en coöperaties Floraholland en Plantum zijn bij Greenchainge aangesloten. De leden van bloemenkoepel VGB zijn samen goed voor een jaaromzet van € 3,5 mrd.

Bron: Greenchainge | foto: CGP Grey, creative commons (cropped by DuurzaamBedrijfsleven)