28-04-2015 18:31 | Door: Thijs ten Brinck

De coating Intersleek houdt scheepsrompen vrij van aangroei en verlaagt zo het brandstofverbruik. Een Spaanse veerdienst komt dankzij de coating in aanmerking voor inkomsten uit emissiehandel.

Het Spaanse veerdienstbedrijf Baleària heeft eind 2013 een van zijn schepen voorzien van de door AkzoNobel ontwikkelde coating. De coating bevat geen dodelijke biociden, maar voorkomt dat organismen zich vasthechten aan de romp. Daarmee behoudt het schip zijn stroomlijn.

“We zijn blij met de prestaties van ons schip”, zegt Guillermo Alomar, directeur Vlootmanagement van Baleària. “We besloten de coating toe te passen vanwege de brandstofbesparing, maar ook vanwege het positieve imago van een biocide-vrije technologie.”

Na ruim een jaar met de coating te hebben gevaren, meldt de veerdienst dat de ferry 12 procent zuiniger is geworden. De brandstofbesparing komt overeen met een reductie van 15 ton CO2 per dag.

Carbon Credits

Chemieconcern AkzoNobel lanceerde vorig jaar een programma waarmee de scheepvaart geld kan verdienen via het emissiehandelssysteem. Schepen die dankzij de coatings van het chemiebedrijf het brandstofverbruik en dus de CO2-uitstoot reduceren, kunnen in samenwerking met AkzoNovel de bespaarde CO2-rechten verkopen op de markt.

Een eerste aanvraag, goed voor $ 500.000 aan carbon credits verdeeld over 17 schepen, is momenteel in behandeling. Oscar Wezenbeek, directeur Marine Coatings bij AkzoNobel: “Afgaande op de 100 schepen die inmiddels zijn behandeld met Intersleek is er naar verwachting $ 2,8 mln beschikbaar aan CO2-rechten.”

Daarmee verdienen de eigenaren van de schepen niet alleen direct aan de brandstofbesparing, maar ook aan de daaraan gekoppelde CO2-reductie.

Bron: AkzoNobel | Foto: Contando Estrelas, via Flickr Creative Commons (Cropped by Duurzaambedrijfsleven)