13-05-2015 08:00 | Door: Erik Verheggen

Een nieuwe scheepsschroef van Hyundai Heavy Industries kan scheepseigenaren miljoenen besparen. De aandrijving heeft een kleine extra schroef die wervelingen tegengaat.

Het Koreaanse concern heeft de schroef, die de naam Hi-Fin heeft meegekregen, een jaar lang getest op een grote LNG-carrier. Het schip bespaarde 2,5 procent brandstof in vergelijking met een zelfde schip met een conventionele schroef.

hi-fin

Volgens Hyundai kan de aandrijving een containerschip met een laadcapaciteit van 8.600 containers per jaar $ 750.000 brandstofkosten besparen. Voor de gehele levensduur van 25 jaar loopt die besparing op naar $ 19 mln.

Bij scheepsvoortstuwing gaat energie verloren doordat de schroef wervelingen veroorzaakt in het water. Hyundai heeft een kleine extra schroef op de as van de aandrijving geplaatst die tegengestelde wervelingen opwekt. Zo worden de energieverslindende wervelingen van de aandrijfschroef opgeheven.

Hyundai heeft naar eigen zeggen al dertig bestellingen binnen voor het nieuwe systeem. Het concern verwacht snel meer orders omdat het nu alle typen schepen met de HiFin-schroef kan uitrusten.

Bron: Hyundai Heavy Industries​ | foto: Hyundai Heavy Industries, Jacopo Romei, creative commons (cropped by DuurzaamBedrijfsleven)