03-06-2015 07:30 | Door: Erik Verheggen

Met het stijgende aantal online aankopen, neemt ook het aantal bezorgingen en de mogelijkheden toe. Er liggen grote kansen door duurzame bezorgmethoden, concludeert adviesbureau EY.

In 2014 winkelde 92 procent van de Nederlanders minimaal een keer online. Dat leverde in totaal € 13,96 mrd aan omzet op voor retailers. Met het stijgende aantal aankopen, neemt ook het aantal bezorgingen toe. Deze bezorgingen hebben een grote impact op het milieu.

Milieu-impact

In 2014 bezorgden pakketvervoerders in Nederland meer dan 190 miljoen pakketten. Uit onderzoek van EY en Thuiswinkel.org naar de milieu-impact van verkoper tot voordeur blijkt dat de gekozen manier van pakketbezorging van grote invloed is op de milieu-impact.

EY drukt de milieudruk van de bezorging uit in een bedrag aan schadekosten. Het onderzoek toont aan dat in de meeste gevallen bezorging aan huis een lagere milieu-impact heeft dan conventioneel winkelen. 

Consumenten pakken voor een boodschap in een fysieke winkel regelmatig de auto, wat sterk bijdraagt aan de milieu-impact. EY heeft uitgerekend dat de schadeposten daardoor gemiddeld 4,5 eurocent per pakket bedragen, tegen 3,8 eurocent per pakket voor thuiswinkelen. 

“Het is belangrijk dat webwinkels inzicht hebben in hun milieu-impact en dit meenemen in hun logistieke strategie”, zegt Margreeth Pape, adviseur Logistiek en Duurzaamheid bij Thuiswinkel.org. “Enerzijds in de keuzes die webwinkels intern over de logistieke inrichting maken. Anderzijds door consumenten inzicht te geven in de milieu-impact van een bepaalde afleveroptie.”

Duurzame innovatie

Innovatie speelt een belangrijke rol bij duurzamere bezorgmogelijkheden. Duurzame trends als drop-off-points, elektrische voertuigen en fietskoeriers verlagen naar verwachting de impact, meldt EY.

dpd

Andrea Vogel, voorzitter actieprogramma Voetafdruk van Online Handel en partner van EY: “Online retailers hebben enorm veel mogelijkheden om de milieu-impact te verlagen. Een potentiële differentiator in een sterk concurrerende markt. Voor een specifieker beeld is het verstandig om per retailer een berekening te maken op basis van de specifieke route die een pakketje aflegt. Dat geeft concrete aanknopingspunten voor verbeteringen.”

Volgens EY is er ook een belangrijke rol weggelegd voor de consument. Uit het onderzoek blijkt dat de keuze van de consument directe invloed heeft op de milieu-impact. Het adviesbureau heeft een social media-scan uitgevoerd om te analyseren hoe de consument zich uitspreekt over duurzaamheid van de last mile.

“Het blijkt dat zij zich nauwelijks uitspreken over dit onderwerp”, zegt Vogel. “Dit kan als reden hebben dat zij zich er niet druk om maken, of dat zij te weinig weten van de effecten van winkelen op het milieu en de maatschappij.”

Inzicht

EY en Thuiswinkel.org stellen daarom in hun onderzoek dat retailers de consument meer inzicht moeten geven in de milieu-impact van de verschillende soorten pakketbezorging, zodat consumenten hun keuze kunnen bijstellen.

“Met dit onderzoek hebben we een goede eerste stap gezet. Samen met onze leden en andere online partijen richten wij ons het komende jaar op nog meer mogelijkheden voor verduurzaming van onze branche. Uiteraard zullen wij hierin ook de rol van de consument onderzoeken,” zegt Pape.

Bron: EY | foto: DPD