15-07-2015 07:45 | Door: Erik Verheggen

In de haven van Valencia start een proef met elektrische zeecontainertrekkers. De Spaanse containerterminal wil met trekkers van het Nederlandse Terberg zijn CO2-uitstoot omlaag brengen.

De elektrische trekkers worden ingezet op de terminal van het Spaanse bedrijf Noatum Container Terminal. De proef is onderdeel van het project Smart, Energy Efficient and Adaptive Port Terminals van de Europese Unie, die € 3,1 mln heeft vrijgemaakt voor duurzame projecten om de CO2-uitstoot van havens te verminderen.

terberg

Elektrische voertuigen

De Terbergtrekkers hebben een ijzerfosfaat-tractiebatterij aan boord. Het bedrijf uit de Utrechtse plaats Benschop maakt behalve terminaltrekkers ook elektrische voertuigen voor andere toepassingen. Autofabrikant BMW heeft sinds dit voorjaar een elektrische vrachtwagen van het bedrijf in gebruik om grondstoffen te vervoeren van en naar zijn fabriek in de Duitse plaats Scherm.

De haven van Valencia claimt met de elektrische trekkers een Europese primeur. Maar een andere terminal die zich inzet voor de toepassing van elektrisch transport is de APM Terminal op de Tweede Maasvlakte. De Rotterdamse terminal is daardoor volledig CO2-neutraal.

Bron: Green Ports | Foto: Chris Phutully, Creative Commons (Cropped by DuurzaamBedrijfsleven)