21-07-2015 07:27 | Door: Erik Verheggen

Hyundai Heavy Industries en Accenture brengen het Internet-of-things naar de zeescheepvaart. Slimme schepen vol sensoren geven rederijen een concurrentievoordeel door een efficiëntere vloot.

Dat meldt Accenture. Het systeem verzamelt allerlei informatie over de precieze locatie van schepen, het weer, zeestromingen, de systemen aan boord en de status van de lading. Die data kan worden uitgewisseld met andere schepen, havens en logistieke dienstverleners.

Analyses en visualisaties, in combinatie met extrapolatie van gegevens uit het verleden, maken het mogelijk om betere beslissingen te nemen op basis van data, meldt Accenture. Het onderhoud en de planning kunnen daardoor efficiënter worden ingericht.

Nieuwe omzet

Hyundai zou bovendien nieuwe omzet kunnen aanboren met aanvullende diensten en producten die aansluiten op verschillende punten in de levenscyclus van schepen. Accenture en Hyundai Heavy Industries werken ook aan real-time meldingen en waarschuwingen over onderhoud en vlootplanning.

“Bedrijven kunnen een concurrentievoordeel boeken door het Internet-of-Things te omarmen”, zegt managing director Eric Schaeffer van Accenture. “Deze samenwerking maakt het voor een traditioneel productiebedrijf als Hyundai Heavy Industries mogelijk zijn business model te veranderen om digitale technologie te benutten.”

Hyundai Heavy Industries is de grootste scheepsbouwer ter wereld. Sinds de oprichting in 1972 heeft het bedrijf meer dan 2.000 grote zeeschepen gebouwd. Hyundai mikt voor 2015 op een orderportefeuille van $ 23 mrd.

Bron: Accenture, Sustainable Brands | Foto: James Brooks, Creative Commons (Cropped by DuurzaamBedrijfsleven)