Nederlandse baggeraars spelen sleutelrol bij nieuw Suezkanaal

06-08-2015 18:33 | Door: Dimitri Reijerman

Boskalis en Van Oord hebben een sleutelrol gespeeld bij de voltooiing van het tweede Suezkanaal. Het kanaal, dat donderdag officieel is geopend, moest in opdracht van de Egyptische president Al-Sisi in slechts een jaar gerealiseerd worden.

Om het Suezkanaal toekomstbestendig te maken, moest de capaciteit van het kanaal, een cruciale scheepvaartverbinding tussen Azië en Europa, worden vergroot.

Dat is gebeurd door een nieuwe 35 kilometer lange waterweg uit te graven, waardoor een deel van het Suez-traject twee parallel aan elkaar lopende vaarwegen heeft gekregen. Daarnaast is het bestaande Suezkanaal over een lengte van 37 kilometer dieper en breder gemaakt.

Megaproject

Egypte wilde aanvankelijk het megaproject zelf klaren, maar dit bleek al snel onhaalbaar. Ook werd de deadline voor de klus flink ingekort door president Al-Sisi: in plaats van drie jaar moest het tweede Suezkanaal in een jaar klaar zijn. Hulp werd gevonden bij onder andere de Nederlandse baggeraars Boskalis en Van Oord. Zij vormden het Challenge Consortium met onder andere de Belgische firma Jan de Nul.

Het internationale consortium heeft de klus, die ruim 3 miljard euro kostte, op tijd geklaard: donderdag is het tweede Suezkanaal in het bijzijn van tal van hoogwaardigheidsbekleders officieel geopend. Niet alleen de Nederlandse baggerexpertise gaf de doorslag, maar ook de beschikbaarheid van voldoende schepen om de baggerklus uit te kunnen voeren.

Met het nieuwe kanaal en de verdieping van het bestaande kanaal is er voortaan tweerichtingsverkeer mogelijk. Dit bespaart transportondernemingen brandstof en tijd: voorheen moesten schepen tot 11 uur op tegenliggers wachten.

Egypte wil met het nieuwe kanaal de jaarlijkse inkomsten uit tolgelden fors omhoog schroeven. Het land denkt op termijn een kleine 12 miljard euro per jaar binnen te kunnen krijgen, een verdrievoudiging ten opzichte van de huidige inkomsten. Analisten betwijfelen echter of deze ramingen realistisch zijn, mede omdat er ook aan het Panamakanaal wordt gewerkt.

Word nu Free Member en ontvang de laatste duurzame ontwikkelingen gratis in je inbox. Met nu tijdelijk een GRATIS digitaal exemplaar van ons magazine.

Bron: Suez Canal Authority, Boskalis, Van Oord | Foto: © ESA-BELSPO 2015, produced by VITO.

Door: Dimitri Reijerman

Redacteur DuurzaamBedrijfsleven. Volgt nieuws en ontwikkelingen in de sectoren ICT, Finance, Mobiliteit en Logistiek. Zoekt ook de innovatie en duurzame trends op plekken waar dat niet direct wordt verwacht.



Onze Premium Partners

Nieuws over logistiek en transport

De sectorpagina logistiek en transport belicht duurzame ontwikkelingen voor transportbedrijven en logistieke ondernemingen. Vervoer via de weg, via de scheepvaart, de binnenvaart of over het spoor, tal van innovaties zorgen voor efficiëntere logistieke processen en schone, groene transportstromen.

Het Subsidie ABC voor ondernemers
Sector Transport & Logistiek