27-08-2015 13:31 | Door: Dimitri Reijerman

Het eerste binnenvaartschip met het Flex-tunnelsysteem van Van der Velden Marine Systems is gedoopt. Bij eerdere proefvaarten zou een brandstofbesparing van 10 procent gerealiseerd zijn.

Het uitklapbare Flex-tunnel-systeem van Van der Velden Marine System bestaat uit zogeheten sideskirts. Deze schermen kunnen de stroomlijn bij een lage belading en in ondiep water verbeteren. Als er wel een zware lading beschikbaar is, kunnen de Flex-tunnels weer ingeklapt worden. Normale tunnelontwerpen hebben een vast ontwerp en bieden dit voordeel niet.

De eerste boot die met het Flex-tunnel-systeem is uitgerust is een koppelverband van de Duitse rederij Rhenus PartnerShip. Dit schip, dat de naam Rhenus Duisburg heeft gekregen, brengt via de Rijn kolen van de Rotterdamse haven naar het Duitse Lünen. Het binnenvaartschip is inmiddels officieel in gebruik genomen.

Tijdens eerdere proefvaarten met de Rhenus Duisburg zijn de beloofde brandstofbesparingen tot 10 procent behaald, zo stelt Van der Velden. Daarbij werd gevaren met een ingeklapte tunnelsysteem in diep water en met een volledige belading.

Bron: Van der Velden | Foto: Van der Velden