04-09-2015 07:59 | Door: Dimitri Reijerman

Renault Trucks heeft zijn Efficient Distribution Truck-project (Edit) uit de doeken gedaan. Samen met zes partners werkt de autofabrikant aan een concept voor een zuiniger distributievoertuig.

Het Edit-project neemt het ontwerp van de Renault Trucks D Wide Euro 6 als basis. De doelstelling is om een demonstratievoertuig te bouwen waarin transportkoeling is geïntegreerd, maar waarbij tegelijkertijd het brandstofverbruik met minimaal 13 procent afneemt. In 2020 moet de compacte en zuinige vrachtauto commercieel geleverd kunnen worden.

Inmiddels heeft Renault, samen met een aantal Franse partners Valeo, Lamberet, Michelin, BeNomad, Indsa de Lyon (LamCoS) en IFSTTAR (Licit) de eerste ontwerpen gemaakt. Daarbij wordt met name de aerodynamica van het voertuig en het koellichaam onder de loep genomen en aangepast.

Remenergie hergebruiken

Renault wil ook energie terugwinnen als het voertuig moet remmen. De elektriciteit kan de secundaire elektronische systemen van de Edit-vrachtauto voeden en de verbrandingsmotor assisteren.

Ook willen de bouwers in het navigatiesysteem de timing van stoplichten opnemen, zodat de truck een snelheid kiest die het meest efficiënt is. Aanvullend moet het systeem de chauffeur de meest economische route aanrijken.

Een andere innovatie waar de Franse autobouwer naar kijkt is het gebruik van andere banden. Deze moeten een lagere rolweerstand leveren met opnieuw een gunstig effect op het brandstofverbruik.

Bron: Renault Trucks | Foto: Renault Trucks