16-09-2015 16:10 | Door: Dimitri Reijerman

Vervoerder Simon Loos brengt in samenwerking met Heineken zeven elektrisch aangedreven trucks op de weg. De trucks worden ingezet voor de horecadistributie in de binnenstad van Amsterdam.

Voor het distribueren van bier naar de horeca in de Amsterdamse binnenstad zullen in 2016 alle dieselvrachtauto's van Simon Loos die niet aan de Euro 6-norm voldoen, vervangen door elektrisch aangedreven trucks.

In eerste instantie wilde Simon Loos, na het succesvol uitvoeren van een proef met een elektrische truck, de vloot verdubbelen. De vervoerder is echter dermate positief over de uitkomsten dat hij heeft besloten om zijn materieel voor de Amsterdamse binnenstad geheel elektrisch uit te gaan voeren. In totaal koopt het bedrijf de komende maanden zeven elektrische vrachtauto's aan.

De trucks worden gebouwd door GINAF Trucks. Daarbij wordt een Mercedes-Benz Atego als basis genomen. De vrachtauto's hebben een terugwinningssysteem van rem-energie en bieden een laadvermogen van 5 ton.

'Ideaal voor de binnenstad'

Volgens de logistiek dienstverlener zijn elektrische vrachtauto's voor normaal transport nog moeilijk rendabel te krijgen, maar voor binnensteden is elektrische belevering ideaal. "In de binnenstad, waar je vaak remt en optrekt, profiteer je juist van het feit dat de wagen tijdens het remmen zijn eigen elektriciteit genereert", zegt wagenparkbeheerder Wim Roks.

Simon Loos en Heineken willen rond 2020 alle leveranties in de binnensteden van de randstad geheel elektrisch uitvoeren. Daarmee wordt ingespeeld op de trend waarbij stadsbesturen steeds hogere milieueisen opstellen om de luchtkwaliteit te bevorderen. Heineken werkt al nauw samen met de gemeente Amsterdam voor elektrische bezorging.

Bron: Simon Loos | Foto: Simon Loos