30-09-2015 10:06 | Door: Dimitri Reijerman

De vernieuwde containerterminal van BCTN in Nijmegen is in gebruik genomen. De capaciteit is verviervoudigd. Zo kan de binnenvaart beter worden ingezet als duurzaam alternatief voor wegvervoer.

Bij de opening, verricht door minister Melanie Schultz van Haegen van Infrastructuur en Milieu, is een nieuwe 300 meter lange kade in gebruik genomen. Ook zijn er op de containerterminal naast de Waal twee nieuwe brugkranen geplaatst.

Omdat in Alblasserdam door BCTN het Container Transferium is geopend, is de capaciteit voor containervervoer via de route Rotterdam-Nijmegen-Duitsland verviervoudigd van 100.000 naar 400.000 TUE's per jaar.

Daarbij speelt de vernieuwde containterterminal in Nijmegen een sleutelrol. "De terminal in Nijmegen is een echte hub op een unieke plaats in Nederland die met voldoende capaciteit zowel op maritiem als op continentaal vlak haar steentje bij zal dragen om nog meer bedrijven de mogelijkheid te bieden om in plaats van de weg daar waar mogelijk van het water gebruik te maken", aldus Rien Geurts, directeur van BCTN.

Binnenvaart duurzamer en goedkoper

Ook de minister denkt dat de nieuwe terminal, mede met de voltooiing van de Maasvlakte II, noodzakelijk is om voldoende doorvoercapaciteit richting Duitsland te bieden. Daarnaast is de binnenvaart duurzamer en goedkoper dan vervoer via de weg en wordt de filedruk verlaagd.

Momenteel wordt tweederde van alle goederen die jaarlijks via Rotterdam Nederland binnenkomen, door de binnenvaart vervoerd naar het achterland.

Bron: BCTN, Rijksoverheid | Foto: BCTN, Calvin Teo, licensed under CC BY-SA 2.5 via Commons