07-10-2015 12:01 | Door: Dimitri Reijerman

De gemeente Amsterdam verduurzaamt samen met het bedrijfsleven de transport- en logistieke stromen binnen de Ring A10. De gemeente weert vervuilende bestelauto's en er komen 'slimme' laad- en losplaatsen.

De bedrijfsbelangenorganisaties Evo, TLN, MKB-Amsterdam, VNO-NCW en Amsterdam City, hebben met de gemeente Amsterdam nieuwe afspraken gemaakt in het convenant 'Slim en Schoon door de stad'.

De vervoersorganisaties leggen zich daarbij neer bij het instellen van een milieuzone: bestelauto's van voor het jaar 2000 mogen vanaf 2017 niet langer in het gebied binnen de Ring A10 komen.

Andere werktijden en lokaal transport

Ook het aantal vervoersbewegingen wordt verminderd, door efficiënter en minder vervuilend transport binnen de stad. Zo start Transport en Logistiek Nederland (TLN) projecten voor 'slimme' laad- en losplaatsen aan de randen van de hoofdstad. Zware vrachtauto's geven hier de vracht door aan kleiner en duurzamer materieel, dat de goederen de laatste kilometers de stad in brengt.

Aanvullend komen er twee goederenuitgifteplaatsen die vracht ontvangen voor winkels op momenten dat zij nog niet geopend zijn. TLN zet ook deze uitgifteplaatsen op.

In totaal beloven de partijen dat de gemeente en bedrijven in Amsterdam jaarlijks samen 3,5 miljoen vervoerskilometers voorkomen. Een deel daarvan komt voor rekening van zakelijke automobilisten die, in overleg met werkgevers, buiten de reguliere spitsuren gaan rijden. Werkgeversorganisatie VNO-NCW spant zich daarvoor in.

Bron: TLN, Gemeente Amsterdam | Foto: Purka via Wikipedia, Creative Commons (Cropped by DuurzaamBedrijfsleven)