16-10-2015 10:02 | Door: Dimitri Reijerman

De Nederlandse start-up Sjipit werkt aan een online dienst waarmee bedrijven lege laadruimte op retourritjes aanbieden. Sjipit brengt hen in contact met aanbieders van goederen.

Sjipit, 'de online carpoolplaats voor spullen', richt zich in zijn verdienmodel in eerste instantie op vervoerders. De mobiele app, die de start-up momenteel  ontwikkeld, brengt vervoerders die ruimte overhebben in beeld.

Meestal gaat het om lege terugritten, die een bedrijf na een reguliere klus maakt. Via Sjipit verdienen bedrijven  bij als zij op de terugrit een vracht, veelal grote of bijzondere goederen, oppikken en afleveren.

De aanbieder kan via Sjipit rekenen op gemiddeld lagere transportkosten, zegt Arnoud van Werkhoven van de start-up. Daarnaast is de dienst duurzamer dan reguliere transportdiensten, omdat een vervoerder een al geplande terugrit van een auto of bestelbusje benut. "Aparte ritjes om bijvoorbeeld een aanhanger af te halen om iets van Marktplaats op te gaan pikken worden bijvoorbeeld voorkomen", zegt Van Werkhoven.

KvK-inschrijving vereist

Aanbieders van vrachtruimte betalen maandelijks abonnementsgeld om op Sjipit te staan. Daarbij is een inschrijving bij de KvK een vereiste. Alle verzendingen zijn standaard verzekerd, zo belooft het bedrijf. Sjipit bekijkt nog of het op de langere termijn ook een vergoeding vraagt aan opdrachtgevers.

Sjipit spreekt al met diverse partijen om voldoende transporteurs bij de launch van de dienst te tonen. Binnenkort verschijnt er volgens de huidige planning een app voor Android en iOS. Sjipit droomt ondertussen van uitbreidingsplannen in België en Duitsland.

Bron: Sjipit | Foto: Sjipit