Hoe het GVB openbaar vervoer nog verder wil verduurzamen

07-11-2015 13:54 | Door: Dimitri Reijerman

Het GVB heeft ambitieuze plannen om het OV in Amsterdam verder te verduurzamen. De stadsbussen en ook de IJ-pontjes vervoeren de forensen straks elektrisch en volledig op duurzame stroom.

De toekomst van het GVB werd vrijdag op DuurzaamBV geschetst door Alexandra van Huffelen, directeur van het GVB. Een van de belangrijkste verbeteringen aan het hoofdstedelijke openbaarvervoernetwerk is volgens de GVB-directeur de mogelijke komst van nog meer metrolijnen in de stad.

Het gaat om het opnieuw bekijken van eerdere voorstellen, zoals een oost-westlijn, het verlengen van de Noord/Zuid-lijn naar Schiphol of het verlengen van de ringlijn naar Noord of Centraal.

Het GVB vergroent ook haar vloot aan stadsbussen. De dieselbussen zullen de komende jaren fasegewijs vervangen worden door elektrische bussen. Volgens Van Huffelen gaat het vervoersbedrijf de komende tijd bekijken welke mogelijkheden er bestaan op de markt voor elektrische bussen; met name de laadmogelijkheden verschillen nogal en dit is in de ogen van de GVB-baas een cruciaal punt in een stad als Amsterdam.

Hybride of elektrische IJ-pont

Naast elektrische bussen wil het GVB, dat er met de gemeente Amsterdam naar streeft om in 2025 emissieloos OV aan te bieden, ook bekijken hoe de IJ-veren zijn te vergroenen. Momenteel varen deze op diesel, maar Van Huffelen ziet kansen in bijvoorbeeld hybride of geheel elektrische aandrijving. Ook de vloot aan diensauto's wordt elektrisch, waarbij de stroom van eigen zonnepanelen komt. 

De GVB-directeur wijst er op dat het bedrijf ook op kleinere schaal volop bezig is met verduurzaming. In samenwerking met het bedrijf Lankhorst Engineered Products installeert de organisatie voor de lightrailinfrastructuur volledig recyclebare kunststof dwarsliggers, in plaats van snel slijtende houten exemplaren.

Daarnaast is het bedrijf hard op weg om zijn afvalstromen te recyclen. Zowel bedrijfsafval als vuilnis dat reizigers achterlaten valt daar onder. Van Huffelen stelt dat inmiddels meer dan 90 procent van het afval wordt hergebruikt.

Voor de verdere toekomst haalt de GVB-directeur inspiratie uit steden als Kopenhagen. Daar zijn verkeersstromen beter gescheiden, wordt het centrum onbereikbaar gemaakt voor auto's en is transport via het openbaar vervoer of de fiets juist geoptimaliseerd. In steden als Berlijn ziet Van Huffelen juist weer deelautoconcepten slagen.

Word nu Free Member en download GRATIS alle infographics met de belangrijkste ontwikkelingen.

Bron: DuurzaamBV Radio | Foto: By Flyingjoost (Own work) [CC BY-SA 3.0], via Wikimedia Commons

Door: Dimitri Reijerman

Redacteur DuurzaamBedrijfsleven. Volgt nieuws en ontwikkelingen in de sectoren ICT, Finance, Mobiliteit en Logistiek. Zoekt ook de innovatie en duurzame trends op plekken waar dat niet direct wordt verwacht.



Priority Partner voor de sector Mobiliteit

Nieuws over mobiliteit

De sectorpagina mobiliteit beschrijft de overgang naar duurzamere vormen van personenvervoer. We belichten elektrische, hybride en zelfrijdende auto's, van een dure Tesla tot een goedkope Nissan Leaf. Maar ook openbaar vervoer en elektrische scooters komen aan bod.

Het Subsidie ABC voor ondernemers
Sector Mobiliteit