18-03-2013 12:35 | Door: Redactie DuurzaamBedrijfsleven.nl

Het terugschroeven van de gemiddelde CO2-uitstoot van het Europese wagenpark, levert 400.000 banen en een jaarlijkse brandstofbesparing tot €79 mrd op.

Dat berekenden onderzoekers van Cambridge Econometrics en Ricardo-EAE. Ze maakten gebruik van gegevens van de Europese Commissie en de auto-industrie. De adviesbureaus stellen dat er significante voordelen kleven om de gemiddelde CO2-uitstoot van alle Europese auto’s te beperken tot 95 gram per kilometer. Het huidige doel is om voor 2015 een gemiddelde uitstoot van 130 gram per kilometer te realiseren.

Deze week wordt er in Brussel gedebatteerd over de nieuwe gemiddelde uitstootnorm voor het Europese wagenpark in 2020. Voorzitter Ierland wil het doel voor 2020 zo snel mogelijk op 95 gram zetten. Volgens de onderzoekers is dat dus niet onverstandig. “Het onderzoek laat zien dat een kosteneffectieve transitie naar zuinige auto’s mogelijk is,” aldus onderzoeker Phil Summerton. “Het zal voor banen in de Europese autosector en zijn toeleveranciers zorgen, als ook een afname van het energieverbruik van de Europese consument.”

Niet afhankelijk van olie

Naast het creëren van banen en het besparen van brandstofkosten, zal Europa ook minder afhankelijk worden van de olielanden. Dagelijks is de EU namelijk nu zo’n €1 mrd kwijt aan de import van olie. In plaats van het financieren van niet-Europese olielanden, worden er door het aanpassen en ontwikkelen van de zuinigere auto’s tegen 2030 in Europa tussen de 356.000 en 443.000 banen gecreëerd.

Daarnaast wordt door de zuinigere auto’s de vraag naar de fossiele brandstof kleiner, waardoor de prijs van het zwarte goud omlaag gaat. Door zuinigere auto’s zal de consument over de levensduur van auto’s €3.800 aan brandstofkosten besparen. De gemiddelde prijsstijging van auto’s zullen in 2020 gemiddeld €1.000 bedragen, maar door de goedkopere brandstofkosten wordt dit dus weer terugverdiend.

De aluminiumindustrie is ook voorstander van de invoering van de 95 gram per kilometer norm. “Kiezen voor lichtgewicht oplossingen heeft niet alleen positieve impact op het klimaat, maar ook echte economische voordelen: een must in de huidige situatie,” aldus Gerd Goetz van de European Aluminium Association. Zijn vereniging voert campagne voor een toename aan aluminium in auto’s, want lichtere auto’s verbruiken minder brandstof. De productie van aluminium is overigens notoir energie-intensief.

Obama’s plan

Ook aan de andere kant van de oceaan zijn ze druk bezig met het bedenken van plannen om de CO2-uitstoot van auto’s te verminderen. President Barack Obama maakte onlangs bekend €1,5 mrd te willen besteden aan onderzoek naar auto’s die op alternatieve brandstoffen rijden. Hij ziet de innovaties als een noodzakelijke stap om te kunnen omgaan met de almaar piekende brandstofprijzen in de VS. “Het is geen Democratisch idee, of Republikeins idee. Het is een slim idee,” aldus Obama.

Het plan zal waarschijnlijk veel weerstand krijgen van de Republikeinse Congresleden. Zij leverden eerder al kritiek op het financieren van niet-traditionele vervoersmiddelen.

Bron: Reuters

Foto: Vicente Piorno via Flickr.com