19-03-2013 14:01 | Door: Redactie DuurzaamBedrijfsleven.nl

Het Europees Parlement heeft ingestemd met het verlagen van de gemiddelde CO2-norm van voertuigen. In veel landen is de luchtkwaliteit nog te slecht.

De gemiddelde CO2-uitstoot van het Europese wagenpark moet voor 2020 beperkt worden tot 95 gram per kilometer, zo besloot het Europees Parlement. Dit is een verdere uitwerking van een eerder geformuleerd doel, wat stelt dat er een gemiddelde uitstoot van 130 gram per kilometer in 2015 gerealiseerd moet worden. Het is overigens niet zo dat de aangescherpte norm direct ingaat: het is slechts een eerste stap.

Volgens experts was de doelstelling voor 2015 niet ambitieus genoeg. Een onderzoek liet zien dat het verlagen van deze limiet makkelijk haalbaar is en ook nog eens banen en miljarden euro’s aan brandstofbesparing oplevert.

De aangescherpte norm voor 2020 valt samen met een kritisch rapport van de European Environment Agency (EEA). Het agentschap stelt dat er strengere normen nodig zijn om luchtvervuiling tegen te gaan. Minstens acht EU-landen, waaronder Frankrijk en Duitsland, zaten in 2011 namelijk nog steeds boven de afgesproken limieten voor CO2-uitstoot. Naast de industrie was dit voornamelijk te wijten aan de transportsector en het wagenpark: 40 procent van de uitstoot in de Europese Unie werd door hen veroorzaakt.

Daling door recessie

Toch is er, behalve in steden, volgens de EEA wel een positieve trend te zien. Dankzij de economische recessie en de daardoor afnemende industriële activiteiten is de CO2-uitstoot in veel landen tot onder het plafond gedaald. Het is echter de vraag of dit ook zo zal zijn wanneer de recessie voorbij is. Economisch herstel zal volgens de EEA negatieve gevolgen hebben voor de luchtkwaliteit, waardoor het noodzakelijk is om goede regelgeving op te stellen.

Uit het voorlopige EEA-rapport blijkt dat de reducties van de transportsector veel minder  groot zijn als eerst werd gedacht. Dit komt vooral doordat er meer verkeer bij is gekomen en voertuigen ‘in de echte wereld’ veel meer uitstoten dan in fabriekstesten. Volgens de ngo Transport & Environment manipuleren autofabrikanten het testen van de verbruikgegevens van hun modellen, waardoor voertuigen veel zuiniger lijken. Vandaag stemde het Europees Parlement in om deze misleiding aan te pakken en betere testmethodes te ontwikkelen.

De EEA kon nog wel een positieve melding maken over de scheepvaart. De uitstoot van zwavel, wat zure regen veroorzaakt, nam in de Europese havens dankzij nieuwe regelgeving sinds 2010 met 60 procent af.

Bron: Reuters

Foto: Mike via Flickr.com