02-12-2015 09:22 | Door: Dimitri Reijerman

Het op grote schaal plaatsen van oplaadpalen in stedelijk gebied is niet efficiënt omdat deze methode niet schaalbaar is. Oplaadpunten met snelladers aan de rand van de stad vormen een goede aanvulling.

Dat zegt Michiel Langezaal, mede-oprichter van FastNed, in de laatste aflevering van DuurzaamBV Radio. In zijn ogen zijn laadpalen in straten maar een deel van de oplossing om elektrische auto's te laten 'tanken'. "Palen kosten € 5.000 tot € 10.000. Dat is een bedrag dat de gemeente investeert. En die paaltjes zijn niet rendabel; er gaat behoorlijk wat publiek geld in. Dat is niet schaalbaar, want je moet voor iedere auto een paaltje neerzetten."

Het plaatsen van snelladers in de stedelijke omgeving, zoals Fastned in Den Haag gaat doen, is in de ogen van Langezaal een goede en mogelijk zelfs noodzakelijke aanvulling op de benodigde laadinfrastructuur. "Het is een schaalbare oplossing, omdat je snel auto's op kan laden. Daardoor kun je meerdere auto's per dag opladen. En dat betekent dat je heel efficiënt gebruik krijgt van ruimte", aldus Langezaal.

Uit cijfers van begin dit jaar blijkt dat er in Nederland meer dan 5.600 publieke laadstations zijn geplaatst. Dit aantal groeit nog steeds gestaag en nieuwe plannen, zoals de bouw van duizend 'slimme' laadpalen in de regio Utrecht, laten de hoeveelheid laadpalen nog verder groeien.

Nog niet kostendekkend

Ondanks de komst van snellaadstations in de stedelijke omgeving geeft Langezaal toe dat Fastned nog geen winst maakt. "Het is nog niet kostendekkend, dat is logisch. Er zijn nog niet veel elektrische auto's op de weg, maar er is een behoorlijke markt aan het aankomen. Er komen steeds meer nieuwe type auto's op de weg, elektrische auto's met grotere accu's die sneller kunnen laden. Dat is waar investeerders naar kijken."

Foto: Fastned