25-12-2015 10:02 | Door: Dimitri Reijerman

In steeds meer steden en regio's wordt gekozen voor sterk verbeterde elektrische bussen. Maar 2015 was ook een jaar waarin autodelen populairder werd en diesels met sjoemelsoftware volop in het nieuws kwamen.

Aan de hand van de meest gelezen berichten van 2015 blikt DuurzaamBedrijfsleven terug op het belangrijkste nieuws en de opvallendste trends van het voorbije jaar. In deze editie behandelen we het mobiliteitsnieuws.

Proterra

1. Elektrische bussen

De technologie om bussen voor personenvervoer geheel elektrisch te laden rijden, verbetert in hoog tempo. De Amerikaanse elektrische bussenbouwer Proterra slaagde er in om met een prototype van een elektrisch aangedreven bus een afstand van 415 kilometer te overbruggen. Brighsun, een Australisch bedrijf experimenteert zelfs met bussen die non-stop 1.000 kilometer kunnen afleggen.

Naast betere accu's kiezen ook steeds meer openbaarvervoerbedrijven voor dieselalternatieven. Zo koopt vervoerder Hermes veertig elektrische bussen van de firma VDL. Een deel gaat in en rond Eindhoven rijden. Hermes wil op termijn zero emission-openbaar vervoer aanbieden.

Syntus en HyMove zetten in op waterstof. De partijen ontwikkelen een bus die voorzien is van een brandstofcel. Door het brandstofcelsysteem krijgt de bus een actieradius van meer dan 400 kilometer.

2. Autodelen

De deeleconomie heeft ook invloed op de mobiliteitssector. De bekendste partij in Nederland is Snappcar. Bovendien laat het platform groei zien: auto-importeur Autobinck heeft een strategisch minderheidsaandeel verworven in het autodeelplatform en mede dankzij een crowdfundingactie kon Snappcar vervolgstappen zetten. Het bedrijf is inmiddels ook actief in Scandinavië.

Ondanks dat autodelen sinds 2014 groeit, is er voor de diverse aanbieders nog wel werk aan de winkel: ongeveer 1 procent van de Nederlanders maakt gebruik van autodelen en een op de twintig Nederlanders staat open voor het concept. Hier is nog veel terrein te winnen.

Een andere ontwikkeling die 2015 liet zien is de komst van autofabrikanten op de markt voor deelauto's. Onder andere BMW en Ford zien kansen.

3. Sjoemelsoftware

Volkswagen kwam dit jaar keer op keer negatief in het nieuws nadat bleek dat de autobouwer sjoemelsoftware - overigens door Van Dale verkozen tot woord van het jaar - had toegepast op zijn diesels. Daarmee vervuilden dieselauto's veel meer dan wettelijk toegestaan. Het bedrijf moet miljarden euro's betalen aan boetes en de ombouw van sjoemeldiesels.

De affaire toonde ook aan dat de dagen voor auto's op diesel geteld zijn: tal van autobouwers kondigden aan dat zij zich gaan focussen op elektrische auto's of waterstofauto's.

Foto: public domain, ProTerra