05-01-2016 16:05 | Door: Dimitri Reijerman

General Motors (GM) steekt $ 500 mln in Lyft, een grote concurrent van taxidienst Uber. In de Verenigde Staten willen de bedrijven een netwerk opbouwen waarin zelfrijdende auto's op afroep worden aangeboden.

De strategische investering van GM, waarvoor de autobouwer 10 procent van de aandelen in Lyft retour krijgt, is vooral bedoeld om autodeeldienst Lyft snel te laten groeien. Het in 2012 opgerichte bedrijf heeft in totaal $ 1 mrd aan nieuw kapitaal binnen weten te halen, nadat het vorig jaar al een half miljard dollar wist op te halen.

GM zegt dat de komende vijf jaar de automarkt op zijn kop gezet zal worden, onder andere door de komst van zelfrijdende auto's, autodeeldiensten en de verminderende belangstelling onder jongeren om een nieuwe auto te kopen. Om de boot niet te missen, wil de Amerikaanse autofabrikant - eigenaar van merken als Opel, Buick, Cadillac, Chevrolet en GMC - flink investeren in Lyft.

Zelfrijdende auto's

Een van de doelen is om samen een netwerk van zelfrijdende auto's op te zetten. Een abonnee kan via een mobiele app een autonoom voertuig bestellen, waarna deze zo snel mogelijk komt voorrijden. Omdat er geen chauffeur meer nodig is, kunnen de taxikosten flink lager uitvallen.

Uber, de voornaamste concurrent van Lyft, heeft nog geen samenwerkingsverband met een autofabrikant gesloten. Er gingen wel geruchten dat Uber belangstelling zou hebben voor Tesla-voertuigen. Verder zijn bedrijven als Audi, Volvo en BMW, maar ook Google en Apple bezig om zelfrijdende auto's te ontwikkelen.

Bron: Lyft | Foto: By Pkg203 (Own work) [CC BY-SA 3.0], via Wikimedia Commons