22-04-2013 15:40 | Door: Redactie DuurzaamBedrijfsleven.nl

China wil vijf miljoen schone auto's op de weg in 2020, maar het loopt geen storm. Als het aan de industrie ligt moeten vooral hybride voertuigen meer voordelen gaan krijgen.

De Chinese overheid wil dat er in 2020 vijf miljoen elektrische en hybride auto’s in het land rondrijden. Een onmogelijk streven getuige het huidige koopgedrag van de consument: in 2012 werden slechts 12.791 van dit soort auto’s verkocht. Zuinige auto’s maken, ondanks een royaal subsidieprogramma, nog maar een klein onderdeel uit van de grootste automarkt ter wereld. Door het gebrek aan interesse raakte zelfs de totale subsidiepot in drie jaar tijd niet op.

Volgens de auto-industrie van China was het subsidieprogramma – dat eind 2012 afliep – teveel gericht op volledig elektrische auto’s. Zo was de subsidie op hybride auto’s maar €370, terwijl kopers van volledig elektrische voertuigen een subsidie van €7.500 kregen. “De komende tien jaar hebben plug-in hybrides veel betere vooruitzichten dan volledig elektrische auto’s”, meent Jochem Heizmann, CEO van Volkswagen Group China.

Volledig elektrische auto’s zijn volgens Heizmann niet populair vanwege de ontbrekende infrastructuur in het gigantische Aziatische land. Ook de hoge prijs van hybride auto’s speelt een rol. Een anonieme bestuurder van een Chinese fabrikant laat weten dat er een hogere subsidie op hybride auto’s moet komen: “Vanwege de te lage subsidies zijn mensen niet gemotiveerd om hybride auto’s te kopen.”

Hybride investeringen

Chinese autofabrikanten hebben inmiddels besloten om in hybride technieken te investeren. SAIC Motor en Brilliance Auto – die gezamenlijk jaarlijks zo’n vier miljoen auto’s produceren – herontwikkelen de technologie van de Toyota Prius, de succesvolste hybride auto. Daarnaast presenteert BYD Co – deels eigendom van miljardair Warren Buffet – afgelopen week een zelfontwikkelde hybride auto.

“Na al deze jaren realiseren mensen zich dat het onwaarschijnlijk is dat over tien jaar volledig elektrische auto’s mainstream zullen zijn," zegt Peter Huang van analysebureau IHS Automotive. Of de Chinese overheid ook zo denkt, is onbekend. Er heerst totale onduidelijkheid over het nieuwe subsidieprogramma, dat volgens anonieme bronnen van Reuters over een paar weken wordt gepresenteerd.

Net als in Europa, de Verenigde Staten en Japan is Toyota dankzij de Prius ook in China marktleider op de hybride-markt. SAIC Motor heeft nu echter twee hybride auto’s in zijn assortiment zitten: de Roewe 550 en Roewe 750. Daarnaast zet Brilliance Auto dit jaar in op de productie van de hybride FSV en ook Great Wall Motor wil dit jaar zijn eerste ‘groene’ auto gaan produceren.

Bron: Reuters Foto: Chris via Flickr.com