24-04-2013 13:48 | Door: Alwin Hendriks

Autodelen wordt steeds populairder in Nederland. SnappCar neemt zorgen en risico’s weg en biedt voordelen voor zowel autobezitter en geïnteresseerde huurder.

Een eigen auto voor de deur hebben staan is anno 2013 niet goedkoop. Uit onderzoek van kennis- en voorlichtingscentrum Nibud blijkt ook dat 1 op de 11 Nederlanders het afgelopen jaar zijn auto heeft weggedaan. SnappCar, winnaar van de New Venture prijs 2011, zag een gat in de markt en ging in oktober 2011 online met de site SnappCar.nl: een marktplaats voor het delen van auto’s.

“Bezuinigingen vormen inderdaad vaak een reden om te starten met autodelen”, zegt Pascal Ontijd, mede-oprichter van SnappCar. Met zijn bedrijf wil hij mensen die een auto hebben maar niet de hele tijd gebruiken, verbinden met mensen die af en toe een auto nodig hebben.

Enerzijds trekt dit concept consumenten over de streep om hun auto weg te doen, anderzijds kunnen consumenten de kosten van hun eigen auto drukken door deze te verhuren. SnappCar bespaart de gebruiker zo niet alleen geld, maar kan, in potentie, ook nog eens bijdragen aan de verduurzaming van de Nederlandse mobiliteit.  Als het aan Ontijd ligt blijft het daar niet bij: “Wij willen dit jaar nog uitbreiden naar de Europese markt.”

Het nieuwe rijden

Hoe werkt het? Geïnteresseerde huurders en verhuurders maken een profielpagina aan. De toekomstige verhuurder mag zelf de verhuurprijs bepalen, maar in dit bedrag zit de €10 die SnappCar rekent voor hun dienst al verwerkt. Ook bepalen verhuurders de kilometervergoeding en het aantal vrije kilometers dat gereden mag worden voordat de kilometervergoeding ingaat.

Huurders zoeken via een postcode of plaats naar aangeboden auto’s en dienen vervolgens een verzoek in tot huren bij een verhuurder. Wanneer het verzoek geaccepteerd is betaalt de huurder het huurbedrag en kan de afspraak afgerond worden met het bepalen van een tijd en plaats waarop beide partijen samenkomen voor de overdracht van de auto.

Na afloop vullen beide partijen de kilometerstand in en kunnen ze elkaar beoordelen. Hierdoor kunnen andere gebruikers zien of je een goede of slechte huurder en verhuurder bent. Wat in de toekomst resulteert dat je makkelijker kan huren of verhuren. De kilometerstand wordt door SnappCar gebruikt om het betalingsverkeer voor de gereden kilometers te verzorgen.

Wat SnappCar zo aantrekkelijk maakt is dat ze huurder en verhuurder veel ingewikkelde zaken uit handen nemen. Zo regelen zij de verzekering, het betalingsverkeer en het grootste deel van de communicatie tussen beide partijen. SnappCar werkt op het moment hard om klanten te serveren met een mobiele app zodat communicatie in de toekomst nog vlotter verloopt.

Veel vraag

Het concept van SnappCar werkt. “In de maanden januari, februari en maart steeg het aantal Nederlandse consumenten dat hun auto via SnappCar met elkaar deelt met 50 procent naar ruim 15.000”, aldus Pascal Ontijd. Voor huurders is er voldoende aanbod en voor instappende verhuurders is er zeker voldoende markt te winnen: “De huidige mix is op het moment tien huurders per verhuurder”.

In theorie is het ook mogelijk om lease-auto’s ter beschikking te stellen. Partner Athlon Car Lease maakt dit voor zijn klanten in ieder geval al mogelijk.

Naast de consument wordt ook het bedrijfsleven bediend. Zo kan een wagenpark binnen een bedrijf efficiënter gebruikt worden en kleiner worden gehouden, maar ook tussen bedrijven is het mogelijk auto’s uit te wisselen. Voordelen hiervan zijn: minder benodigde parkeervoorzieningen, auto’s die anders stil staan brengen nu geld op en het is goed voor het duurzame imago van bedrijven.

Foto: James086 via Wikimedia