01-02-2016 12:30 | Door: Dimitri Reijerman

Elon Musk, de bedenker van het Hyperloop-vervoersconcept, heeft winnaars aangewezen in een ontwerpwedstrijd. Een winnend Pod-ontwerp is afkomstig van de TU Delft, maar de hoofdprijs ging naar MIT.

In totaal deden honderd studententeams deden mee aan de ontwerpwedstrijd van Space X. We zetten drie winnende bouwvoorstellen op een rij.

1. Delft Hyperloop

Het Delftse ontwerp voor een pod, het vervoermiddel dat in een vacuüm door de Hyperloop-buis voortbeweegt, gebruikt permanente magneten. Hiermee kan de pod zweven in de Hyperloop-buis en moet hij snelheden tot circa 1.200 kilometer per uur behalen.

Een van de onderscheidende factoren in het ontwerp is het gebruik van lichte materialen. Zo wordt voor de romp van de pod koolstofvezel toegepast. Ook is een remsysteem ontworpen met een fail safe om de veiligheid te garanderen.

Ramen hebben in een vacuümbuis geen toegevoegde waarde. Om eventuele claustrofobische gevoelens bij de inzittenden van het Delftse podontwerp toch weg te nemen, willen de ontwerpers platte schermen toepassen die een projectie geven van de directe omgeving.

2. MIT Hyperloop Team

MIT ontving afgelopen weekend de hoofdprijs. Net als het Nederlandse team kiezen de ontwerpers voor het toepassen van lichtgewicht materialen. De 'huid' van de pod is gemaakt van lagen koolstofvezel en polycarbonaat. De pod weegt hierdoor niet meer dan 250 kilogram.

Om gebruik te maken van de Maglev-aandrijving heeft het MIT-team twintig neodymium-magneten aan de onderzijde van de pod geplaatst. De pod dient met een snelheid van 2,4 G te versnellen.

3. Hyperxite

Het Hyperxite-ontwerp wist in de top vijf te eindigen en is afkomstig van de University of California. Het pod-ontwerp is gebaseerd op composieten die ook in de luchtvaart gangbaar zijn.

Ook is er nagedacht over het bieden van een veringsysteem in de pod. Dit moet de reis door de buis comfortabeler maken voor de passagiers.

De Hyperxite-pods moeten 28 passagiers mee kunnen nemen. Dat is meer dan de meeste ontwerpen van de concurrerende teams. Het ontwerp van de TU Delft biedt ruimte aan zes of acht passagiers. 

Schaalproeven

In totaal mogen 22 teams hun pod-ontwerpen gaan testen met fysieke schaalmodellen. Dat moet gebeuren op een nog in aanbouw zijnde testbaan van 1,6 kilometer. In de laatste ronde van de wedstrijd worden deze prototypes beoordeeld op factoren als snelheid en veiligheid.

Hyperloop

Bron: MIT, Delft Hyperloop, Hyperxite | Foto: MIT, Hyperxite