02-02-2016 13:01 | Door: Dimitri Reijerman

EasyJet wil nog dit jaar een brandstofcel voor vliegtuigen testen. De op waterstof draaiende brandstofcel moet een vliegtuig tijdens het taxiën van energie voorzien. Dit kan EasyJet jaarlijks 50.000 ton aan kerosine besparen.

De budgetairliner werkt voor de ontwikkeling van het hybride vliegtuig samen met de Britse Cranfield University. Volgens de plannen komt de brandstofcel in het laadruim van een verkeersvliegtuig te liggen. Ook is het hybride vliegtuig voorzien van een systeem om stroom op te slaan die vrijkomt tijdens het remmen bij de landing.

De brandstofcel voedt elektromotoren in het landingsgestel aan. De elektrisch aangedreven wielen geven de piloot de mogelijkheid om met het vliegtuig te taxiën zonder dat de turbinemotoren hoeven te draaien.

Volgens EasyJet kan het hybride vliegtuig op de grond geheel elektrisch rijden. EasyJet, dat veel relatief korte vluchten uitvoert, stelt dat een toestel per vlucht gemiddeld 20 minuten aan het taxiën is. Door in deze tijd geen kerosine te verstoken, denkt de luchtvaartmaatschappij jaarlijks 50.000 ton aan kerosine te kunnen besparen.

Dat komt neer op 4 procent van het totale brandstofverbruik. Daarnaast wordt ook de CO2-uitstoot van de EasyJet-vloot significant verlaagd. De luchtvaartmaatschappij streeft naar eigen zeggen naar een CO2-reductie van 7 procent in 2020.

Geen sleepvoertuigen meer nodig

Een ander potentieel voordeel is dat EasyJet denkt dat hybride aangedreven vliegtuigen tijdswinst kunnen boeken, mede omdat er geen sleepvoertuigen meer nodig zijn om jumbo's naar de gate te verplaatsen. Daarnaast kan het water dat vrijkomt uit de waterstofcel tijdens de vlucht worden hergebruikt in het interne watersysteem van het toestel.

EasyJet wil nog dit jaar het hybride systeem gaan testen in een vliegtuig. In welk type toestel dat zal gebeuren, is nog onbekend. De luchtvaartmaatschappij heeft een vloot van 240 Airbus A319- en A320-toestellen met een gemiddelde leeftijd van zes jaar. Daarnaast krijgt de budgetairliner in de loop van 2017 de beschikking over zuinigere A320neo-toestellen. Deze zijn 13 tot 15 procent zuiniger dan bestaande A320-jets.

EasyJet

Bron: EasyJet | Foto: public domain, EasyJet