08-02-2016 18:00 | Door: Dimitri Reijerman

Volkswagen werkt aan een elektrische auto met niet alleen een veel aangenamer prijskaartje dan bestaande elektrische modellen, maar die ook een grotere actieradius biedt.

Dat meldt de website Motoring. Volgens de website wil de Duitse autofabrikant het elektrische model deels bouwen op basis van een modulair 'MEB-platform', een architectuur waar ook een nieuwe elektrisch aangedreven Golf gebruik van zal maken.

Dankzij het benutten van het MEB-platform met de Golf behaalt Volkswagen een kostenbesparing. Mogelijk verschijnt de elektrische auto zelfs al voor 2018, het jaar waarin de nieuwe Golf op de markt moet komen. Een definitief besluit heeft VW nog niet genomen.

Als basis voor de aandrijving wil Volkswagen nieuwe 48 volt-accutechnologie inzetten. Deze moet het voertuig een actieradius meegeven van circa 300 kilometer, aanzienlijk meer dan de huidige elektrische modellen van Volkswagen.

Het plan om snel een goedkopere elektrische auto op de markt te brengen, komt volgens Motoring uit de koker van Herbert Diess, de nieuwe CEO van het Duitse autoconcern. Met de introductie van een emissievrij model lijkt Volkswagen na het dieselfiasco, waarbij via sjoemelsoftware met de emissies werd gerommeld, zijn imago op te willen poetsen.

Bentley overweegt elektrische modellen

Bentley, onderdeel van de Volkswagen Group, denkt inmiddels ook na over de introductie van een toekomstig elektrisch model. Het Britse bedrijf bevestigt geruchten hierover aan het Australische Drive. Mogelijk zal Bentley gebruikmaken van de technologie voor de Mission E, een elektrische sportauto waar Porsche aan werkt.

De fabrikant van luxueuze sportwagens komt volgend jaar met zijn eerste plug-in hybride op de markt, de Bentley Bentayga SUV. De prijs is nog onbekend.

Bron: Motoring, Drive | Foto: Volkswagen