09-02-2016 12:11 | Door: Dimitri Reijerman

Luchtvaartmaatschappijen en vliegtuigbouwers zijn onder de vlag van de ICAO, de internationale burgerluchtvaartorganisatie van de VN, tot een akkoord gekomen om vanaf 2020 de CO2-uitstoot van de sector te verminderen.

De partijen hebben tijdens een bijeenkomst van ICAO in Montreal afgesproken dat nieuwe vliegtuigtypes vanaf 2020 hun CO2-uitstoot tot 36 procent moeten verminderen. Toestellen die al in productie zijn, moeten volgens het akkoord vanaf 2023 ongeveer 33 procent minder CO2 uitstoten. De regels gelden niet voor toestellen die al in gebruik zijn.

Volgens ICAO, een organisatie die onder de VN valt, zijn de regels vooral streng voor grote vliegtuigen met een gewicht van 60 ton of meer. Omdat deze toestellen de meeste milieu-impact hebben - zij genereren 90 procent van de CO2-uitstoot in de burgerluchtvaart - kunnen de nieuwe regels hier ook de meeste impact hebben. Bovendien stelt ICAO dat bedrijven als Airbus en Boeing toegang hebben tot de meeste innovaties om het brandstofverbruik verder te verminderen.

Over het akkoord voor de strengere emissienormen is zes jaar onderhandeld. De leden van de ICAO moeten nog wel formeel instemmen met de maatregelen. Uiteindelijk hopen de ondertekenaars tot 650 miljoen ton aan CO2-emissies te voorkomen tussen 2020 en 2040.

Boeing positief, milieugroeperingen niet

Het akkoord kan de goedkeuring wegdragen van Boeing. Geheel verwonderlijk is dat niet: toestellen als de Dreamliner voldoen al aan de gestelde emissienormen. Ook toestellen uit de neo-serie van concurrent Airbus leveren een aanzienlijke brandstofbesparing op. De twee partijen moeten mogelijk wel toestellen als de Boeing 747 en de Airbus A380 aanpassen, met als deadline 2028.

Milieugroeperingen noemen tegenover Reuters het akkoord onvoldoende. De International Council on Clean Transportation stelt dat de ICAO-regels een CO2-reductie van slechts 4 procent oplevert voor de komende twaalf jaar. Volgens de organisatie denken Boeing en Airbus al dat CO2-besparingen tot minimaal 10 procent haalbaar zijn.

Bron: ICAO, Boeing, Reuters | Foto: By sebastien lebrigand from crépy en valois, FRANCE (airliner vueling) [CC BY-SA 2.0], via Wikimedia Commons