16-02-2016 16:09 | Door: Dimitri Reijerman

Stichting IJbaan Amsterdam is een crowdfundingactie gestart om een haalbaarheidsonderzoek te bekostigen. Vraag is of kabelbanen over het IJ haalbaar zijn. Arcadis zal het onderzoek uitvoeren.

Kabelbanen zijn een duurzame manier van openbaar vervoer om Amsterdam Noord met de rest van de hoofdstad te verbinden, zo stelt initiatiefnemer Bas Dekker. Dit concludeert hij op basis van een eerste inventarisatie van de haalbaarheid. Daaruit bleek volgens Dekker dat kabelbanen groene stroom kunnen gebruiken, geen CO2 en fijnstof uitstoten en geen geluidsoverlast opleveren. Ook zijn kabelbanen flexibel in te passen in de stad en de vervoerscapaciteit is groot.

IJbaan

Drie varianten

De opstellers van de plannen hebben voorstellen voor een aantal trajecten 'over het IJ':  een ‘oostelijke’ kabelbaan tussen het Azartplein en de Johan van Hasseltweg, een ‘westelijke’ variant van de NDSM-werf richting de Houthavens en een verbinding tussen Zeeburg en het Oostelijk Havengebied.

Een onderzoek van ingenieursbureau Arcadis moet meer inzicht geven over de haalbaarheid van de voorstellen. Arcadis is specifiek dekundig op het gebied van kabelbanen, en zal technische, juridische en vervoerskundige aspecten onderzoeken.

Om het onderzoek te financieren, is Stichting IJbaan Amsterdam een crowdfundingactie begonnen. Wie € 10 doneert, zal een van de eerste 2.000 tickets voor een ritje met de kabelbaan ontvangen. Ook zullen de namen van de 'pioniers' op de kabelbaan vastgelegd worden.

De gemeente Amsterdam staat in principe positief tegenover het concept van een kabelbaan. Toch legt het onderzoek 'Sprong over het IJ' de nadruk op voorstellen voor de bouw van twee nieuwe bruggen voor langzaam verkeer.

Groningse kabelbaanplannen

Amsterdam is niet de enige stad waar concepten voor kabelbanen opduiken; een groep ondernemers heeft onder de naam Flyover Groningen al een haalbaarheidsonderzoek gedaan naar de aanleg van een kabelbaan in Groningen. Volgens het haalbaarheidsonderzoek kost de aanleg van de kabelbaan € 60 mln, circa een derde van andere vervoerssystemen.

Bron: Stichting IJbaan Amsterdam | Foto: public domain