08-05-2013 06:00 | Door: Mark Beumer

Een high potential kreeg de sleutels van een dure leaseauto en vroeg zich af: “Wat kan ik hier eigenlijk mee?” Hoe Athlon Car Lease 115.000 auto’s probeert te verduurzamen.

“Helpt het als wij zoveel mogelijk auto’s op de weg zetten?” filosofeert Kenan Aksular, programmamanager CSR & Mobility bij Athlon Car Lease, hardop. “Waarschijnlijk niet,” beantwoordt hij de vraag maar meteen.

Dat klinkt vreemd voor een bedrijf dat in Nederland 115.000 auto’s aan bedrijven leaset. Hoe meer auto’s op de weg, hoe meer omzet, is het traditionele motto. Maar Athlon Car Lease zet al sinds 2006 in op de verduurzaming van zijn wagenpark en de manier waarop zijn klanten tegen het concept mobiliteit aan kijken.

“In 2006 hebben we een aantal trends gespot,” zegt Aksular. “Meer auto’s leiden tot meer files, waardoor onze klanten hun bestemming minder goed kunnen bereiken. Landen willen olie-onafhankelijk worden. Er was toen ook even sprake van een kilometerheffing.”

In 2050 woont 70 procent van de bevolking in steden. Wat heb ik dan nog aan een auto? Kenan Aksular, Athlon Car Lease

In één adem noemt hij nog meer trends. “In 2010 kwam daar de gedachte van het Nieuwe Werken bij. Denk daarnaast aan verstedelijking: in 2050 woont 70 procent van de bevolking in steden. Wat heb ik dan nog aan een auto?”

En dan heb je ook nog de Generatie Y, geboren na 1985, die helemaal niet meer zit te wachten op een leaseauto. “Ik sprak laatst een HR-medewerker van een grote consultant. Ze had net de sleutels van een Mini Cooper aan een high potential gegeven. Die zei: ‘Wat heb ik hier eigenlijk aan?’”

Het 5 Stappen Duurzame Mobiliteitsplan

“Al deze trends – die in feite bedreigingen zijn voor ons business model – hebben wij als kans gezien.” Aksular startte in 2006 de innovatie-afdeling van Athlon Car Lease, wat via leasemaatschappij De Lage Landen een volledige dochter is van de Rabobank. De onderneming uit Almere is marktleider in Nederland en actief in nog tien Europese landen. Het bedrijf heeft 240.000 voertuigen op de Europese wegen.

Die kans heeft Athlon Car Lease vertaald naar het ‘5 Stappen Duurzame Mobiliteitsplan’. Aksular: “Onder dit plan schuilt de Trias Energetica: eerst het voorkomen van autokilometers, daarna het verduurzamen, en als het echt niet anders kan het compenseren van CO2-uitstoot.”

De eerste stap is het voorkomen dat mensen in de auto stappen. Voor zijn klanten is een flexcenter ingericht in de buurt van Schiphol, zodat mensen niet onnodig het hele land door hoeven te reizen.

“Onze tweede stap,” zegt Aksular, “als je dan moet reizen, kies dan de juiste modaliteit. Athlon Car Lease heeft een aandeel in SnappCar, een bedrijf dat mensen faciliteert in het delen van een auto. Daarbij staan wij toe dat onze leaserijders hun auto delen met anderen.”

De Espace is voor vakantie

Ondanks deze eerste twee stappen, blijft Athlon Car Lease echter realistisch dat de grootste CO2-uitstoot zit bij de 150.000 voertuigen die nu al op de weg rijden. Stap 3: het verduurzamen van het wagenpark. “Daarvoor bieden we bijvoorbeeld een vakantiebundel aan. We hebben mensen die een Renault Espace bestellen, omdat ze twee keer per jaar met familie op vakantie gaan. Neem dan een kleinere auto die 95 procent van de tijd voldoet. En rijd die Espace als je op vakantie gaat.”

De Model S trekt sneller op dan nieuwste BMW 5, er zit een mega-iPad in, en hij heeft een geweldige wegligging. Kenan Aksular, Athlon Car Lease

Elektrisch vervoer begint ook een steeds belangrijkere rol in te nemen. Er is een partnership met Tesla, de Californische bouwer van elektrische luxeauto’s. “We hebben 150 exemplaren van de Model S besteld, daarvan zijn er nog een paar over. De Model S trekt sneller op dan nieuwste BMW 5, er zit een mega-iPad in, en hij heeft een geweldige wegligging.” Daar hangt wel een prijskaartje aan, maar Aksular wijst op het symbolische effect. “Als een directeur in een Model S rijdt, helpt dat om elektrische auto’s in de leaseregeling te krijgen.”

Aksular is trots op de resultaten. “Alles bij elkaar is de werkelijke CO2-uitstoot van ons wagenpark tussen 2008 en 2012 met 23 procent  verminderd.”

Total cost of mobility

Maar klanten laten zich uiteindelijk toch vaak pas overtuigen door de prijs. “Maar dan zeg ik: Of je neemt een gewone auto, of je neemt een zuinige auto. Die is soms iets duurder, maar gebruikt wel 10 procent minder brandstof. Dat scheelt wel veel in de totale kosten van je auto.”

Het gaat dus om de total cost of ownership, en Athlon Car Lease wil dat concept nog verder trekken. “Total cost of mobility is de vierde stap van de vijf. Met dat concept geven we werknemers de keuze. Of je krijgt een leaseauto van €1.000 of een mobiliteitsbudget van €1.000. In dat laatste geval heb je de mogelijkheid te kiezen voor een efficiënte auto, maar ook voor een e-bike, e-scooter of de trein. Je kan ook gaan flexwerken in de buurt. Je mag alles zelf invullen. Het geeft mensen een financiële prikkel om minder te reizen, of op een andere, CO2-arme manier.”

Onze doelgroep schiet van 20 procent naar 100 procent. Kenan Aksular, Athlon Car Lease

Verschillende bedrijven werken inmiddels al met dit TCM-concept. Voor het leasebedrijf levert dat zowel duurzame als economische voordelen op. Het bedrijf verdient zijn geld nu met de 20 procent van alle werknemers die een leaseauto krijgt van de zaak. “Maar alle werknemers hebben mobiliteit nodig. Onze doelgroep schiet van 20 procent naar 100 procent.”

Op 15 mei spreekt Aksular op Sustainability24, een openbaar en online seminar over duurzaamheid in het bedrijfsleven. Organisator Accenture heeft sprekers als Gunter Pauli en Andre Veneman weten aan te trekken, alsmede duurzaamheidsmanagers van L’Oreal, H&M en Eneco. Daar zal Aksular vertellen over zijn vijfstappenplan.

Wat die vijfde stap overigens is? Dat is het compenseren van de overblijvende CO2-uitstoot. Maar daar gaat het eigenlijk niet om. De toekomst zit in de eerste vier.