14-03-2012 20:43 | Door: Redactie DuurzaamBedrijfsleven.nl

“Je moet ook nee durven te verkopen”, verklaart Ruud Zandvliet, mede-eigenaar van elektrisch taxibedrijf TAXI-E. Hij is niet bang om soms een taxiritje af te wijzen. “Die discipline moet je juist hebben.”

Hier ligt één van de krachten van TAXI-E, vindt Zandvliet. Proberen loyaliteit te kweken bij klanten. “Tijdens de laatste winter hebben we bijvoorbeeld voorrang gegeven aan onze vaste klanten. In de hele stad lag de infrastructuur plat, maar bij onze vaste klanten stonden er met de sneeuw wel taxi’s voor de deur.”

TAXI-E is een project van Ruud Zandvliet,  Edvard Hendriksen  en elektriciteitsproducent Greenchoice. Het bedrijf heeft twintig Nissan Leafs die in de regio Amsterdam volledig elektrische taxidiensten verzorgen.

TAXI-E is inmiddels vier maanden operationeel. Grote struikelblokken heeft het bedrijf niet gehad, maar er waren wel enkele drempels op de weg. Veel toegezegde beloftes van bedrijven die hun diensten wilden gebruiken bleken achteraf weinig waard. “De helft bleef over”, aldus Zandvliet. “We hebben daarna hard moeten werken om nieuwe klanten te vinden.”

Greenwashing

TAXI-E had een aantal incidenten met greenwashing van potentiële opdrachtgevers, maar daar doet Zandvliet niet aan mee. “Dan zeiden ze dat ze vijftien ritjes gingen afnemen, maar werd het er maar één en dan wilden ze dat wij hun naam gingen noemen als klant.”

Door afhakende potentiële klanten zijn de beide heren in het begin vooral bezig geweest met de taxi’s aan de man brengen. “Maar we zijn er nog, dus zo erg was het nou ook weer niet.” Van die tijd plukt het bedrijf nu nog de vruchten van door extra klanten.

Zakelijke markt

TAXI-E heeft grote zakelijke klanten zoals Mexx, PwC, en IBM aan zich weten te binden. “Ongeveer tachtig tot negentig procent van de klanten komt uit de zakelijke markt. Niemand kent ons nog. Daar moeten we nog iets aan doen.”

Hierbij probeert Zandvliet het duurzame met het zakelijke te verenigen. “We gaan nu met korting retourtjes aanbieden naar Schiphol. Voor 25 euro ben je weer in de stad. Het duurzame eraan is dat we geen energie verspillen aan lege taxi’s. We proberen heen en terug vol te zitten.”

Investeerders

Over het ontstaan van het bedrijf vertelt Zandvliet dat het al een tijdje speelde in de gedachten van de ondernemers. “We zijn toen met het Wereld Natuurfonds gaan praten over welke bedrijven echt groene stroom leveren. Zij adviseerden Greenchoice. Het is bedrijf is niet alleen groen, maar ook ondernemend.”

De gemeente Amsterdam probeert elektrisch rijden te promoten via een subsidieregeling voor de aanschaf van elektrische auto’s. Enkele tienduizenden euro’s zijn beschikbaar gemaakt, TAXI-E heeft ook een aanvraag gedaan.

Zandvliet werkte hiervoor in de financiële sector. Waarom ging hij opeens elektrische taxi’s uitbaten? “Als maatschappij zijn we kortzichtig”, zo vertelt hij vurig. “Op het werk laten we mensen alleen maar aan geld denken.”

Een “leuk” bedrijf

De ondernemer benadrukt dat TAXI-E een “leuk” bedrijf moet zijn. Dienstverlening is de sleutel tot succes, volgens Zandvliet. “Een “leuk”bedrijf is natuurlijk moeilijk te omschrijven. Maar we willen dat onze chauffeurs dienstverlenend en vriendelijk zijn. De deur voor de klant open houden bijvoorbeeld.”

Hier selecteert TAXI-E de chauffeurs ook op. Nieuwe werknemers krijgen eerst een opleiding voordat ze aan de slag gaan. Dit is een van de belangrijke punten voor uitbreiding en groei. “Goede chauffeurs bepalen hoe snel we gaan groeien. Daar doen we geen concessies aan.”

Volwassen speler

Zandvliet hoopt over enkele jaren een volwassen speler op de taximarkt te zijn, maar wel als niche speler. Een verwachting over marktaandeel wil hij niet geven.

Uitbreiding naar andere steden is nu nog niet aan de orde. TAXI-E wil voor het einde van het jaar 50 tot 100 auto’s op de weg hebben. Volgens Zandvliet is het aantal van 50 auto’s in de zomer al haalbaar. “Wij trekken gewoon ons eigen plan.”