07-02-2012 11:29 | Door: Redactie DuurzaamBedrijfsleven.nl

De EU lijkt met succes vast te houden aan haar CO2-taks voor luchtvaartmaatschappijen die van en naar Europa vliegen. Maandag verbood de Chinese overheid haar nationale luchtvaartmaatschappijen nog om elke vorm van belasting te betalen.

Isaac Valero Ladron, klimaatwoordvoerder voor de Europese Commissie, zei dat de EU “overtuigd blijft dat Chinese luchtvaartmaatschappijen zullen voldoen aan Europese wetgeving als ze vliegen op Europese luchthavens.”

Maandag kondigde China nog aan dat het haar nationale luchtvaartmaatschappijen had verboden om de EU-taks te betalen, om vrachttoeslagen te verhogen of andere kosten door te belasten.

De toeslag voor een vlucht van Shanghai naar Europa zal echter niet meer dan €2,- bedragen per ticket. “Het zou veel kostbaarder zijn voor een luchtvaartmaatschappij om niet aan de wetgeving te voldoen, dan dat wel te doen,” aldus Ladron. De boete bij het niet naleven van de wetgeving is €100 voor elke ton CO2 die wordt uitgestoten.

ETS

Luchtvaartmaatschappijen vallen sinds 1 januari 2012 onder het EU Emission Trading System (ETS), het Europese handelssysteem voor CO2-rechten. Dit systeem is al van toepassing op meer dan 10.000 energiemaatschappijen en industriële fabrieken.

Hoewel de CO2-uitstoot in de meeste sectoren is gedaald, is de uitstoot van de luchtvaartindustrie sinds 1990 verdubbeld. De Europese Commissie gaat uit van een verdriedubbeling in 2020.

Equivalente maatregelen

Het ETS kan een uitzondering maken voor luchtvaartmaatschappijen die “equivalente maatregelen” hebben genomen om hun CO2-uitstoot te verminderen. Dit hoeft niet noodzakelijk een systeem van CO2-rechten te zijn, zoals in Europa.

Ladron: “We zeggen niet tegen de Chinezen dat ze een CO2-markt moeten instellen, zoals de EU dat doet. Maar we zeggen wel dat dit onze milieuwetgeving is die van toepassing is in Europa. Als je hier zaken wilt doen, dan moet je de wet respecteren.”

Eurocommissaris Hedegaard voor Klimaat zei dat de Chinese overheid al reductiedoelen heeft voorgesteld aan de EU. “Ze kwamen met een getal en we zijn nu in onderhandeling wat dat betekent,” aldus Hedegaard.

“We hebben goede redenen om aan te nemen dat Chinese luchtvaartmaatschappijen mee zullen doen aan het systeem,” zei een anonieme bron binnen de EU.

Bron: EurActiv

Foto: celinecelines