19-06-2013 11:26 | Door: Redactie DuurzaamBedrijfsleven.nl

Duitsland zet druk op financieel zwakke EU-lidstaten om de limieten in de nieuwe Europese emissiewetgeving voor voertuigen af te zwakken.

Volgens diplomatieke bronnen zouden hooggeplaatste leden van de Duitse regering EU-lidstaten waarschuwen voor de consequenties wanneer zij geen steun bieden aan verzwakking van de nieuwe CO2-emissieregels.

De consequenties zouden zijn dat Duitse automakers hun productieplannen zouden kunnen verlagen of zelfs schrappen in deze landen wanneer ze geen steun bieden.

Aangezien EU-overheden en wetgevers trachten de emissiewetgeving ergens volgende week af te ronden – die door de meeste van de 27 lidstaten ondersteund wordt –  voert Duitsland de druk op de lidstaten behoorlijk op om zijn machtige auto-industrie te beschermen.

Het zou volgens een EU-diplomaat zelfs zo zijn dat Duitsland Portugal er aan heeft herinnerd dat het grootste deel van het €78 mrd bailout pakket bestond uit Duits geld.

“Ze proberen werkelijk alles om druk te zetten op de lidstaten die deel uitmaken van de bailout groep zodat deze hun voorstellen ondersteunen,” zo vertelde een diplomatieke bron die anoniem wenste te blijven. Een bron van de Duitse overheid ontkent stellig enige druk uit te oefenen en dat Duitslands voornaamste doel is om banen in de Europese autosector te beschermen.

Voorstel van Duitsland

Het huidige voorstel van de Europese Commissie wil het doel stellen van een gemiddelde CO2-uitstoot van 95 gram CO2 per kilometer voor auto’s die verkocht moeten worden in de EU in 2020.

De veranderingen die Duitsland wil doorvoeren zouden er voor zorgen dat de makers van luxe-auto’s hun sportievere en winstgevendere modellen nog steeds zouden kunnen verkopen in de EU wanneer die nieuwe emissielimieten in effect treden.

Uit interne documenten van de Europese Commissie over de voorstellen van Duitsland, die Reuters heeft kunnen inzien, zou blijken dat deze voorstellen zouden kunnen zorgen voor een netto toename van de uitstoot van broeikasgassen en een toename in olie- en brandstofverbruik.

Bron: The Guardian Foto:  Simone Ramella via Flickr