11-05-2016 10:30 | Door: Eelco Brandes

Stena Line laat in China vier nieuwe RoPax ferry's bouwen die op zowel LNG als methanol kunnen varen. De ferry's moeten de milieuvriendelijkste ter wereld worden.

Daarmee breidt het Zweedse bedrijf zijn vloot met schepen die op methanol kunnen varen verder uit. In maart 2015 schreef Stena Line geschiedenis met het in de vaart brengen van ’s werelds eerste op methanol varende ferry op de route Göteborg – Kiel.

"Duurzaamheid is een belangrijk strategisch onderwerp voor Stena Line" 

Vanaf die periode draaide het methanol-project als een proef, waarbij het gebruik van methanol constant verder wordt ontwikkeld en geëvalueerd. De resultaten tot nu toe zijn veelbelovend, meldt Stena Line op zijn website. Twee motoren zijn volledig omgebouwd. De overige twee zijn in de komende maanden aan de beurt.

Minder Nox

Methanol is milieuvriendelijker dan de gebruikelijke scheepsbrandstof. Bij gebruik ervan worden de emissies Sox en PM met 90 procent en Nox met ongeveer 60 procent gereduceerd.

Stena Line nam onlangs twee nieuwe prijzen in ontvangst, die het bedrijf kreeg vanwege het ombouwen van de Stena Germanica in ’s werelds eerste op methanol varende ferry. Een van deze prijzen betreft de passagiersprijs Eco-Ward, die tijdens de jaarlijkse Ferry Shipping Conference werd uitgereikt.

De tweede prijs betreft de Ship of the Year Award, uitgereikt tijdens de European Marine Engineering Conference and Awards in Amsterdam.

Waardevol project

“Wij zijn erg blij met deze twee nieuwe prijzen. Duurzaamheid is een belangrijk strategisch onderwerp voor Stena Line”, aldus Niclas Mårtensson, Deputy CEO van Stena Line.

“Dit is een zeer waardevol project, niet alleen voor ons als bedrijf, maar ook voor de gehele bedrijfstak. Dit gezien het feit dat wij langetermijnalternatieven voor duurzame brandstof nodig hebben om concurrerend te kunnen blijven opereren.”

Bron Stena Line | Foto: Flickr Creative Commons (Cropped by DuurzaamBV)