31-05-2016 15:01 | Door: Erik Verheggen

Het consortium fast-E, onder leiding van het Nederlandse Allego, plaatst 308 snellaadpunten in België, Duitsland, Tsjechië en Slowakije.

Fast-E is het grootste door de EU-ondersteunde infrastructuurproject voor elektrische voertuigen. In Duitsland worden voor het einde van dit jaar 241 snelle laders geplaatst. In België zijn dit er 37, op locaties van Total. “Dit resulteert in een grote stap naar een dicht netwerk langs de Europese hoofdsnelwegen”, meldt Allego.

Het project heeft een totale investeringsomvang van € 18 mln en ontvangt een subsidie in het kader van Connecting European Facilities. Behalve Allego zijn ook BMW, DB Energie, Enviam, Hysolutions, Nissan, Renault, RWE en Volkswagen betrokken bij het consortium.

Duurzame e-mobility

“Een dekkend snellaadnetwerk is een belangrijke voorwaarde om duurzame e-mobility daadwerkelijk te laten functioneren. Alleen al in België zal er in de komende vijf jaar behoefte zijn aan honderden snelladers. Fast-E zal als pilot voor een basisnetwerk van snelladers zorgen zodat de stap richting grotere volumes gemaakt kan worden”, zei Désirée Oen, adviseur van de Europese Commissie eerder deze maand bij de kick-off in Ruisbroek.

“Helaas bestaat er in Duitsland nog lang geen situatie, waarin de bestuurders van een elektrisch voertuig in het hele land zonder problemen alle laadpalen kunnen gebruiken”, zegt dr. Marcus Groll, Business Manager Germany van Allego.“

Laadpalen

In Duitsland komt om de 80 kilometer een laadpunt. Groll: “Maar het consortium heeft ook het doel om de technische randvoorwaarden voor probleemloos laden te scheppen, zodat er geen grenzen meer zijn aan het gebruik van de laadpalen. Alleen zo kunnen we de klanten overtuigen van de voordelen van elektrische mobiliteit.”

Bron: Allego | Foto: Andreas Levers, Creative Commons (Cropped by DuurzaamBedrijfsleven)