08-06-2016 13:30 | Door: Erik Verheggen

Volvo presenteert twee nieuwe studiemodellen met volgens het bedrijf een nieuwe, gedurfde designrichting in. De compacte Volvo’s komen ook als volledig elektrische auto op de markt.

Het betreft twee conceptcars. De eerste uitvoering hiervan gaat vermoedelijk eind 2017 in productie. Deze nieuwe varianten zullen naast de huidige V40 en V40 Cross Country bestaan.

Het nieuwe gamma compacte modellen omvat ook een volledig elektrisch aangedreven en een Twin Engine plug-inhybridevariant – geheel in lijn met Volvo’s missie om het volledige modellengamma te elektrificeren. Volvo verwacht tegen 2025 wereldwijd in totaal een miljoen auto’s met enige vorm van elektrische aandrijving te hebben verkocht.

“De versie met onze nieuwe batterij-elektrische aandrijflijn is het begin van een nieuw hoofdstuk in de Volvo-historie”

“Met onze modulaire benadering van zowel de voertuigarchitectuur als de ontwikkeling van aandrijflijnen zijn we veel concurrenten in het premiumsegment gepasseerd”, zegt Peter Mertens, senior vice president Research & Development. “De versie met onze nieuwe batterij-elektrische aandrijflijn is het begin van een nieuw hoofdstuk in de Volvo-historie.”

De nieuwe modellen bieden ook een reeks innovatieve connectiviteitsdiensten en Volvo’s geavanceerde standaarduitrusting op het gebied van veiligheidsvoorzieningen.

“Met de nieuwe 40-serie kunnen we een groter aandeel veroveren in een belangrijk en groeiend marktsegment”, vertelt Volvo-President Håkan Samuelsson.”Een gamma elektrische aandrijflijn – waaronder de Twin Engine plug-inhybride en de volledig elektrische aandrijflijn – stond centraal bij de ontwikkeling van de CMA-voertuigarchitectuur.”

De studiemodellen voor de 40-serie laten zien hoe Volvo wil groeien in de grote, lucratieve wereldmarkt voor compacte premiummodellen. Volvo werkt aan een gedurfd design voor zowel exterieur als interieur in combinatie met connectiviteit, elektrische aandrijvingsopties en techniek voor autonoom rijden waarmee het toonaangevend is in de auto-industrie.

Sterke start

De aankondiging van Volvo’s nieuwe strategie voor compacte modellen valt vrijwel samen met het nieuws van de sterke start van het jaar. Volvo Car Company meldt dat de inkomsten in de eerste drie maanden van dit jaar ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar met 24 procent zijn toegenomen tot € 4,5 mrd. Dat betekent een operationele winst van € 330 mln en een operationele winstmarge van 7,5 procent.

De verkoop in het eerste kwartaal van 2016 was met 120.591 auto’s 11,9 procent hoger dan in het eerste kwartaal van 2015. Volvo wil op de middellange termijn jaarlijks 800.000 auto’s afzetten; in 2015 bedroeg de verkoop 503.000 auto’s.

Bron: Volvo | Foto: Volvo