Nissan haalt elektriciteit uit waterstof en bio-ethanol

Nissan

15-06-2016 15:59 | Door: Chris Thijssen

Nissan ontwikkelt een zogeheten solid oxide-brandstofcel (SOFC) voor auto’s. De brandstofcel produceert elektriciteit door waterstof uit onder meer bio-ethanol en aardgas te laten reageren met zuurstof uit de buitenlucht.

Daarbij wordt gebruikgemaakt van de oxide keramiek als elektrolyt.

Met de SOFC heeft een elektrisch aangedreven auto volgens Nissan een actieradius van zo’n 600 kilometer, vergelijkbaar met die van auto’s met een verbrandingsmotor. Door de toepassing van bio-ethanol uit suikerriet en maïs, zegt de autofabrikant bovendien duurzame mobiliteit te realiseren.

“De opwekking van elektriciteit in een SOFC veroorzaakt weliswaar CO2-emissie. Maar die wordt geneutraliseerd door het groeiproces van suikerriet waarvan bio-ethanol wordt gemaakt”, schrijft Nissan in een persbericht.

Volgens de Japanse autobouwer past de e-Bio-brandstofcel in het concept van Nissan Intelligent Mobility, waarin duurzame mobiliteit centraal staat.

Nissan

Word nu Free Member en ontvang de laatste duurzame ontwikkelingen gratis in je inbox. Met nu tijdelijk een GRATIS digitaal exemplaar van ons magazine.

Bron: Nissan | Foto’s: Nissan (Cropped by DuurzaamBedrijfsleven)

Door: Chris Thijssen

Redacteur DuurzaamBedrijfsleven. Volgt duurzame ontwikkelingen in de sectoren Groothandel & Retail, Voeding & Dranken, Landbouw & Visserij en Kleding. Altijd op zoek naar oplossingen voor een duurzame productieketen.



Priority Partner voor de sector Mobiliteit

Nieuws over mobiliteit

De sectorpagina mobiliteit beschrijft de overgang naar duurzamere vormen van personenvervoer. We belichten elektrische, hybride en zelfrijdende auto's, van een dure Tesla tot een goedkope Nissan Leaf. Maar ook openbaar vervoer en elektrische scooters komen aan bod.

Het Subsidie ABC voor ondernemers
Sector Mobiliteit