14-07-2016 09:20 | Door: Eelco Brandes

Een parkeerservice is een oplossing voor het tekort aan elektrische laadpalen. Daarmee worden laadpalen effectief benut en elektrische auto’s volledig opgeladen. Daarnaast creëert een dergelijke service banen voor mensen met afstand tot de arbeidsmarkt.

Dat blijkt uit een proef en onderzoek van student Hidde van Heijst die in juni 2016, onder leiding van netbeheerder Stedin, afstudeerde aan de Rotterdam School of Management, Erasmus University (RSM). De bij de proef betrokken maatschappelijk investeerder Start Foundation en chauffeursdienst Jeeves zien kansen voor werkloze 50-plussers. Het concept wordt op termijn landelijk uitgerold.

Weinig elektrische laadpalen

De afgelopen jaren is het aantal volledig en semi-elektrische auto’s in Nederland explosief gegroeid. Er wordt volop geïnvesteerd in nieuwe elektrische laadpalen. Desondanks zijn er te weinig elektrische laadpalen op parkeerterreinen van bedrijven en in openbare garages.

Het bijplaatsen van elektrische laadpalen op deze locaties is een flinke investering. In 2015 concludeerden drie studenten van de RSM dat het inhuren van een parkeerservice of Valet Charging de meest betaalbare en duurzame oplossing is.

Voor een consortium van Stedin, Start Foundation en dienstverlener Jeeves was dit aanleiding de effecten van een parkeerservice verder te onderzoeken. EY, partner in het onderzoek, stelde de parkeergarage op het hoofdkantoor aan de Amsterdamse Zuidas beschikbaar als proeflocatie.

Efficiënt opladen

"Ik heb onder meer gekeken naar de gebruikerstevredenheid van de parkeerders en de efficiëntie van het elektrisch opladen", zegt masterstudent Hidde van Heijst.

Voor de parkeerservice is software gemaakt waarmee parkeerders het opladen van de auto’s makkelijk kunnen indelen. Uiteraard moest hierbij rekening gehouden worden met het aantal auto’s, de beschikbare elektrische laadpalen en het tijdstip waarop de eigenaar de auto weer nodig had.

“Op deze manier stonden auto’s minder lang aan de stekker en hebben we de traditionele ochtendpiek van het elektrische opladen van de auto’s meer over de dag kunnen verdelen. Dat betekent minder piekbelasting van het elektriciteitsnet en efficiënter gebruik van energie", aldus Van Heijst.

Bron: Stedin | Foto: Stedin (Cropped by DuurzaamBedrijfsleven)