28-08-2013 10:09 | Door: Redactie DuurzaamBedrijfsleven.nl

De verkoopprijzen van elektrische auto's zijn tot 18 procent gedaald nu steeds meer autoproducenten zich op de markt storten.

Door de toegenomen concurrentie zijn de prijzen van de meest verkochte elektrische modellen tot 18 procent gedaald ten opzichte van hun prijs in 2012. Daarmee verdwijnt een grote barrière tot de aanschaf van een elektrische auto, zeggen onderzoekers van marktonderzoeksbureau Frost & Sullivan.

In een nieuw rapport voorspellen zij dat de globale verkoopcijfers van elektrische personenwagens dit jaar met 50 procent zullen stijgen. In 2012 werden wereldwijd 120.000 elektrische auto's verkocht, in 2013 zullen dat er tussen de 170.000 en 190.000 zijn. In 2018 zal dat aantal zelfs opgelopen zijn tot 2,7 miljoen, als ook consumenten steeds geïnteresseerder zullen raken.

"De introductie van ongeveer 15 nieuwe elektrische modellen dit jaar, zoals de BMW i8, de Tesla Model S, de Audi R8 en Q7, de Porsche 918 Spyder, en de Mercedes SLS AMG ECell, zal de concurrentie op de globale markt voor elektrische auto's versterken en prijzen verder naar beneden duwen," zegt Anjan Hemanth Kumar, onderzoeker bij Frost & Sullivan. "Verschillende nieuwe elektrische auto's, waaronder de Tesla Model S, de Renault Zoe en de Ford Fusion Energi zijn al best-sellers in hun respectievelijke markten.

Frost & Sullivan verwacht dat de kostprijs voor lithium-ion batterijen de komende vijf jaar ook nog eens met 20 tot 40 procent zal dalen, waardoor de prijs van elektrische auto's nog lager zal worden.

Bron: BusinessGreen

Foto: Eddy Clio via Flickr.com