20-07-2016 13:40 | Door: Eelco Brandes

Maak auto’s sneller zuinig en schoon. En zorg ervoor dat er geen verschil bestaat tussen fabrieksopgave en praktijkverbruik. Deze oproep doen vijftig Nederlandse bedrijven aan de EU.

Dat maakt initiatiefnemer Natuur & Milieu bekend. Woensdag 20 juli ontvouwt de Europese Commissie zijn strategie om verkeer en vervoer over de weg duurzamer te maken. Nieuwe auto’s mogen in 2025 gemiddeld nog maar 70 gram CO2 per kilometer uitstoten, zo luidt de oproep. In 2030 moet de norm 35 gram per kilometer zijn.

Ondertekenaars zijn onder andere KPN, Accenture, Strukton, Achmea, ASN, Arcadis en Bam. Uit de energiesector tekenen onder andere Eneco, Nuon en Energie Nederland de oproep.

"Europa moet een voorbeeld nemen aan Amerika. Daar moet een autofabrikant zich gewoon aan de praktijknormen houden, anders volgen er hoge boetes"

Cruciaal jaar

2016 is een cruciaal jaar voor zuinige auto’s. Dan stelt de EU de CO2 normen voor autofabrikanten vast voor de periode na 2020. Mogelijk dat pas in 2017 de definitieve beslissing wordt genomen.

Ook neemt de EU een beslissing over de nieuwe testmethoden om te zorgen dat er geen verschil meer is tussen theorie en praktijkgebruik van auto’s. Uit een eerste, uitgelekte concept blijkt al dat Europa aanstuurt op normen voor 2025 en een vast aantal elektrische auto’s verplicht wil stellen.

Sjoemeltijdperk

Een overgrote meerderheid van Nederland steunt de oproep van deze bedrijven. 72 procent van de Nederlanders vindt dat de EU maatregelen moet nemen, zodat auto’s sneller zuiniger worden. 81 procent vindt dat de EU moet afdwingen dat het theoretisch gebruik moet overeenkomen met het gebruik op de weg, blijkt uit onderzoek van Natuur & Milieu. "Steun voor Dijksma dus die in Europa zuinigere normen bepleit”, aldus Talitha Koek van Natuur & Milieu.

“Het sjoemeltijdperk moet maar eens voorbij zijn. Europa moet een voorbeeld nemen aan Amerika. Daar moet een autofabrikant zich gewoon aan de praktijknormen houden, anders volgen er hoge boetes.”

€ 2,1 mrd brandstofkosten

Voor het Nederlandse bedrijfsleven vormen auto’s een hoge kostenpost. Jaarlijks betaalt het Nederlandse bedrijfsleven € 2,1 mrd aan brandstofkosten voor haar 800.000 zakelijke leaseauto’s. Bij elkaar stoten deze auto’s 3,6 miljoen ton CO2 uit. De brandstofrekening van het bedrijfsleven is daarnaast € 610 mln hoger dan het officiële normverbruik van auto’s. Een gat van 41 procent dat volgens Natuur & Milieu jaarlijks toeneemt.

Bron: Natuur & Milieu | Foto: public domain