21-07-2016 10:32 | Door: Eelco Brandes

Zonnedaken met batterijopslag in huis, baanbrekende elektrische bussen en vrachtwagens, een zelfrijdende auto die tien keer veiliger is en een autodeeldienst. Dat is het innovatieve wensenlijstje, getiteld ‘masterplan 2’, dat Tesla-CEO Elon Musk de komende jaren voor ogen heeft.

Elon Musk ontvouwde zijn plannen op de website van Tesla. Aanleiding is het feit dat het eerste meesterplan van Tesla, dat hij tien jaar geleden schreef, stap voor stap is voltooid. Hierin beloofde de topman om drie verschillende elektrische auto's te produceren die steeds goedkoper zouden worden naarmate het productievolume toenam. In de laatste stap heeft Tesla een betaalbare elektrische auto neergezet die breed in de markt verkrijgbaar is.

In zijn persoonlijke missie om fossiele brandstoffen uit te bannen voor de toekomst van de aarde is het voor Musk nu tijd voor de volgende fase. Het gaat om vier innovatieve doelen:

elon musk tesla

  • Zonnedak met thuisbatterij

Tesla kan niet zonder een speler in zonnepanelen en zonne-energie zoals SolarCity en vice versa, verdedigt Musk de recente samenvoeging waar investeerders de nodige vraagtekens bij plaatsten. SolarCity was immers verliesgevend en de overname werd gezien als een laatste reddingspoging van Musk, die ook de aandelen van SolarCity bezit.

Volgens Musk is het bedrijf echter een essentieel puzzelstukje voor Tesla. Hij verwacht dat mensen in de toekomst bij hun auto ook zonnepanelen en een accusysteem voor bij hun huis bestellen. Samen vormt dat een zonnedak met een naadloos geïntegreerde batterijopslag in huis.  “Nu de grenzen tussen beide bedrijven weg zijn zijn we klaar om de Powerwall van Tesla op te schalen. En is SolarCity klaar om in zeer gedifferentieerde zonne-energie te voorzien”, aldus Musk.

 "In de visie van Musk worden passagiers niet naar bushaltes gebracht, maar naar hun eindbestemming"

  • Elektrische bus en vrachtwagen

Tesla stapt in elektrische bussen en vrachtwagens. En dat gaat snel gebeuren: in 2017 worden de eerste modellen gelanceerd.

De nieuwe vervoersmiddelen dragen volgens de CEO bij aan een verhoogde productie voor Tesla-fabrieken. En daarmee worden de kosten voor het maken van auto's goedkoper. Het voordeel van elektrische vrachtwagens van Tesla is dat ze zorgen voor lagere transportkosten, meent Musk.

De elektrische bus van Tesla, die uiteindelijk zelfrijdend moet worden, gaat anders worden dan elke andere bus. Zo krijgt de bus geen gangpad. Nee, in de visie van Musk worden passagiers niet naar bushaltes gebracht, maar naar hun eindbestemming. De bus moet bovendien net zo snel kunnen accelereren en remmen als andere voertuigen, om filevorming te voorkomen.

"Het uitschakelen van de zelfrijdfunctie is moreel verwerpelijk"

  • Zelfrijdende auto: next level

Musk wil de zelfrijdende auto naar het volgende niveau brengen. Een zelfrijdende auto die liefst tien keer veiliger dan zelf het stuur ter handen nemen, is het ultieme doel van de CEO.

Tesla gelooft nog altijd heilig in de al bestaande de Autopilot-functie, die de auto's deels zelfrijdend maakt. De topman zegt dat deze functie nu al veiliger is dan zelf rijden. Ook al was er de laatste tijd ophef over dit systeem, omdat er iemand die hiermee reed verongelukte. Het uitschakelen van de functie zou in zijn visie daarom moreel verwerpelijk zijn.

  • Deelplatform met eigen auto

Tesla wil ook inspelen op een andere groeiende trend: de deeleconomie. Zodra zelfrijdende auto’s meer terrein winnen kunnen mensen ook geldverdienen aan hun Tesla als deze niet in gebruik is, zegt Musk. Indien de auto stil staat tijdens werk of thuis voor de deur kunnen eigenaren hun wagen autonoom laten rijden voor een autodeeldienst. In steden waar er meer vraag dan aanbod van Tesla-auto's is, wil het bedrijf zelfs een eigen vloot zelfrijdende auto's inzetten.

Voor het masterplan van Musk is veel geld nodig. In zijn blogpost vermeldt de CEO niet hoe hij zijn nieuwe activiteiten denkt te kunnen financieren. Ook een planning maakt hij niet bekend. 

elon musk tesla ceo

Bron: Tesla | Foto's: Tesla/public domain