21-07-2016 14:01 | Door: Eelco Brandes

Nu de bijtelling voor de meeste nieuwe plug-in hybrides is gestegen van 7 procent naar 15 procent, laten leaserijders de stekkerauto links liggen. Het aandeel elektrische auto's groeide licht, van 1 naar 2 procent.

Dat blijkt uit de cijfers van LeasePlan Nederland. 2016 geldt als een overgangsjaar in de autobelastingen. Dat heeft een groot effect op de keuzes van de leaserijder. Zo is het aantal bestellingen van plug-in hybrides in het eerste halfjaar van 2016 fors gedaald. Was vorig jaar nog 12 procent van alle nieuw bestelde leaseauto’s een plug-in hybride, dit jaar is dat nog maar 4 procent.

"De overheid moet oppassen dat de milieuwinst die is geboekt nu niet teniet wordt gedaan"

Ook diesel is daardoor minder in trek. Daarentegen maakt de benzineauto een duidelijke comeback op de leasemarkt: het aandeel bestellingen steeg van 37 procent naar maar liefst 58 procent.

Maar liefst 94 procent van de leaserijders bestelde in de eerste helft van dit jaar een auto uit één van de twee hoogste bijtellingscategorieën (20-25 procent), tegenover 66 procent vorig jaar. Duidelijk is dat als de financiële prikkels wegvallen, de leaserijder weer voor de bekende klassiekers kiest, aldus Leaseplan.

Milieuwinst teniet

Martijn Versteegen, marketing directeur bij LeasePlan Nederland: “Je ziet dat de leaserijder direct reageert, nu het nieuwe bijtellingsregime nauwelijks ruimte biedt om te kiezen voor je portemonnee. Jammer, want we zagen het wagenpark de afgelopen jaren steeds groener worden. De overstap naar volledig elektrisch rijden is voor veel leaserijders nog een brug te ver.”

Hij vervolgt: “De overheid moet oppassen dat de milieuwinst die is geboekt nu niet teniet wordt gedaan. Wij pleiten dan ook nog steeds voor een eerlijker belastingsysteem en dat is volgens ons betalen naar gebruik. Dat zal pas ècht leiden tot minder kilometers, minder files en minder CO2-uitstoot.”

Occasionlease

LeasePlan verwacht dat de recent door de Eerste Kamer goedgekeurde Autobrief 2 zijn schaduw werpt op de tweede helft van 2016. Vanaf 2017 geldt voor alle nieuwe leaseauto’s een bijtelling van 22 procent.

Alleen voor elektrische auto’s geldt een bijtelling van 4 procent. Deze maatregel bevordert elektrisch rijden wel volgens de leasemaatschappij. “Elektrisch rijden wordt steeds toegankelijker door een breder aanbod, kortere laadtijden en een grotere actieradius”, meent Versteegen.

“Maar we verwachten dat ook occasionlease aan populariteit zal winnen. Occasions zijn sowieso goedkoper in de lease. Je kunt met een occasion leaseauto nog profiteren van de oude bijtellingsregels tot een maximale looptijd van 60 maanden na de eerste tenaamstelling.”

Run op semi-elektrisch

LeasePlan verwacht eind 2016 nog een run op semi-elektrische leaseauto’s in verband met lage bijtelling. De leasemaatschappij voorspelt daarnaast dat de nieuwe Renault Mégane station, de elektrische Hyundai Ioniq, en de nieuwe Tesla Model 3 in de smaak zullen vallen bij leaserijders.

Bron: Leaseplan | Foto's: public domain /Leaseplan