26-07-2016 07:50 | Door: Eelco Brandes

De Europese norm voor paraffine dieselbrandstof, gemaakt via synthese of waterstofbehandeling (EN 15940), heeft een 100 procent akkoord gekregen.

Dat meldt Nederlandse Norm (NEN). 

Paraffine diesel is een vloeibare brandstof die synthetisch kan worden gecreëerd uit grondstoffen zoals aardgas (GTL), biomassa (BTL) of steenkool (CTL); of gemaakt wordt via hydro-treating van plantaardige oliën of dierlijke restvetten.

Deze brandstof brandt volgens NEN schoner dan conventionele diesel op basis van aardolie en is daarmee dus in staat om de lokale emissies zoals stikstofoxides of roetdeeltjes (dus minder zwarte uitlaatgassen) te verminderen.

Workshop

In negen jaar is deze brandstofspecificatie geëvolueerd door een kleine groep industriëlen die wordt gedragen door alle Europese staten. Dit, onder de noemer Cen (the European Committee for Standardization). Cen en de paraffine brandstofproducenten erkenden dat de toenemende markt voor dergelijke diesel het creëren van een nieuwe specificatie behoefde. 

NEN verzorgde toen het secretariaat en later heeft het de noodzakelijke ringonderzoeken ondersteund. Deze waren volgens de organisatie nodig om de normale diesel-beproevingsmethodes te checken op hun toepasbaarheid voor dit nieuwe product of nieuwe testen te beoordelen. Dat onderzoek werd bekostigd door de Europese Commissie en de brandstofindustrie.

Mijlpaal

De definitieve acceptatie van EN 15940 is volgens NEN een goed voorbeeld van Europese landen die nauw samenwerken om tot een akkoord te komen over de kwaliteit van een andere klasse dieselbrandstof. “Deze dieselbrandstof heeft potentieel om de lokale luchtkwaliteit te verbeteren met gebruik van de bestaande infrastructuur aan benzinestations”, aldus NEN in een bericht.

“Dankzij intensief onderzoek en coördinerend werk is de brandstof van een beperkte toepassing getild naar algemeen gebruik als mengcomponent in reguliere diesel en als 100 procent brandstof voor bus- en taxivloten. Deze mijlpaal representeert een overwinning voor de publieke autoriteiten en voor producenten van brandstoffen en voertuigen, maar bovenal voor de Europese consument.”

Bron: NEN | Foto: public domain