16-09-2013 12:52 | Door: Redactie DuurzaamBedrijfsleven.nl

Afgelopen week heeft Taxi Electric haar 1.000.000ste kilometer gereden in Amsterdam. Een afstand die gelijk is aan vijfentwintig keer de wereld rond.

Hiermee levert Taxi Electric, dat in de regio Amsterdam taxidiensten aanbiedt met elektrische auto’s, het bewijs dat elektrisch vervoer een geschikt alternatief is voor de traditionele vervuilende dieseltaxi.

Het is ook een noodzakelijk alternatief om de luchtvervuiling in grote steden aan te pakken. Reguliere taxi's blijken namelijk 35 keer zo vervuilend te zijn als de gemiddelde personenauto en er rijden er in Amsterdam ongeveer 3000.

Ruud Zandvliet, directeur van Taxi Electric, voorziet een sterke stijging van elektrische kilometers: ‘De opmars van elektrisch rijden begint nu pas goed en deze mijlpaal van een miljoen kilometers neemt gelukkig veel vooroordelen weg.’

De 15 elektrische Nissan Leaf's van Taxi Electric hebben afhankelijk van het gebruik een actieradius tussen de 100 en 150 kilometer. Op drukke dagen rijden de taxi’s gemiddeld 300 kilometer. Om dit mogelijk te maken wordt gebruik gemaakt van snelladers.

 

Snelladers

 

Bij de lancering van de eerste elektrische auto’s werd nog gewaarschuwd voor het gebruik van snelladers. De verwachting was dat frequent snelladen een negatief effect zou hebben op de prestaties van de batterij.

Bij veelvuldig gebruik zouden de accu’s kwaliteit verliezen tot 70 procent van hun capaciteit. In de praktijk blijkt deze angst ongegrond. De ervaring van Taxi Electric is dat dagelijks snelladen geen effect heeft op de prestaties van de accu’s.

Wel duurt het in de winter ongeveer 10 minuten langer om de accu’s op te laden, doordat de vrieskou effect heeft op de laadsnelheid.

 

Stiller, veiliger, voordeliger, comfortabeler

 

Elektrische auto’s blijken daarnaast een betere wegligging te hebben. Met name bij gladheid en sneeuw zijn de rijeigenschappen vele malen beter dan die van traditionele auto’s. "Ik denk dat dit voornamelijk komt door de betere gewichtsverdeling in de auto's als gevolg van de accu's, daarnaast kan je veel gelijkmatiger gas geven in een elektrische auto." vertelt Zandvliet.

De stelling dat de auto’s te stil zijn en daardoor gevaarlijke situaties kunnen veroorzaken, blijkt in de praktijk onjuist. "Er komen bij ons niet meer ongelukken voor dat bij andere maatschappijen. Tijdens de 1.000.000 kilometers die onze taxi's gereden hebben is er slechts een klein ongeluk gebeurd." legt Zandvliet uit.

Een groot voordeel van de stillere taxi's is dat zakelijk klanten veel beter kunnen telefoneren op de achterbank. Ook is het huren van een elektrische taxi niet duurder. "Voor ritten vanuit het centrum van Amsterdam naar Schiphol en andersom zijn wij een van de voordeligste, daarnaast maken wij ook gebruik van zone-tarieven en hanteren we een maximum van €40 per reis." aldus Zandvliet.

Maar liefst 90 procent van de chauffeurs van Taxi Electric geeft aan een elektrische auto comfortabeler te vinden en niet meer met een brandstofauto te willen rijden. De belangrijkste redenen zijn: rijcomfort en rust in de auto. En dat wil natuurlijk iedereen wel.

Foto: via wikimedia