18-08-2016 14:00 | Door: Hidde Middelweerd

Audi werkt aan een systeem dat kan communiceren met stoplichten. Het automerk wordt de eerste die een dergelijk systeem op de markt brengt.

Het systeem adviseert bestuurders om te remmen wanneer een stoplicht bijna op rood springt en beschikt over een timer, die aftelt tot het moment waarop een stoplicht weer op groen springt.

 “Dit systeem is Audi’s eerste stap richting volledige vehicle-to-infrastructure integratie” zegt Pom Malhotra, general manager van de afdeling Connected Vehicles, in een persbericht. “We verwachten dat de technologie een belangrijke rol gaat spelen in het verbeteren van verkeersstromen.” Dit kan een bijdrage leveren aan het realiseren van kortere reistijden en minder uitstootgassen.

Audi brengt het nieuwe systeem deze herfst op de markt. In eerste instantie gebeurt dit in een beperkt aantal Amerikaanse steden, want ook de stoplichten zelf moeten ingericht zijn op het systeem.

De technologie is in eerste instantie beschikbaar voor de Audi Q7, A4 en A4 allroad, gebouwd na juni 2016.

Einde van stoplichten in zicht?

MIT Technology Review stelt dat het systeem van Audi een voorbode is voor de volledige afschaffing van stoplichten. MIT en ETH Zurich opperden eerder dit jaar namelijk al een systeem ter vervanging van stoplichten, waarbij een autonome boordcomputer communiceert met een computer op het aankomende kruispunt. De computer roostert de aankomende auto in, waarna de auto in kwestie automatisch harder of zachter gaan rijden om op tijd op het kruispunt te arriveren.

Dit systeem zou, volgens de onderzoekers, de capaciteit van een kruispunt kunnen verdubbelen. Vooralsnog is deze technologie echter toekomstmuziek. Eerst moeten zelfrijdende auto’s de norm worden, dan pas kan een dergelijk plan gerealiseerd worden.

Verstedelijking

In verstedelijkte gebieden wordt de infrastructuur steeds meer belast. Daardoor wordt het verbeteren van verkeersstromen steeds belangrijker. Ook in de Randstad lopen verschillende projecten die, door middel van Internet of Things en big data, verkeersstromen verbeteren. Dit om de verduurzaming van infrastructuur en mobiliteit te bevorderen.

In Utrecht onderzoekt men momenteel of het uitschakelen of weghalen van bepaalde verkeerslichten een positieve invloed heeft op verkeersstromen.

Bron: Audi, MIT Technology Review | Foto: public domain